Prototype 'Lage Stoel'

1946-52 Gerrit Rietveld, Gerard van de Groenekan Centraal Museum

Kunstenaars
Gerrit Rietveld (1888 - 1964)
Gerard van de Groenekan (1904 - 1994)
1946-52
Beschilderd metaal
55,2 x 51,1 x 66 cm
Centraal Museum
Toegepaste kunst en Design
1880-1950
Veiling Collectie Jan van Beest, New York (Sotheby's), 18 december 2013, nr. 150; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 32418

Beschrijving

Deze aanwinst is een relatief kleine stoel van rood geverfd metaal, ontworpen door Gerrit Rietveld (1888-1964) eind jaren veertig. Het betreft Rietvelds prototype 'Lage stoel', een eerste model waarbij twee gebogen platen metaal zijn gebruikt voor de rug en de zitting, en kant-en-klare stalen T-profielen voor de poten en verdere constructie. Het is een elegant ijzeren stoeltje dat door de rode laklaag vrolijk oogt. Dat het prototype slechts enkele uitgevoerde stoeltjes heeft opgeleverd – en dan nog wel versies in hout – doet niets af van de innoverende kwaliteiten ervan.

De relatieve onbekendheid van deze stoel zorgde ervoor dat toen dit werk van de Utrechtse ontwerper en architect Rietveld op 18 december 2013 in New York onder de hamer kwam, het Centraal Museum in Utrecht de stoel net onder de afgesproken limiet van 80.000 euro heeft kunnen verwerven. Voor werken van Rietveld uit zijn naoorlogse jaren was nog niet veel belangstelling. Hierdoor zijn werken uit deze periode minder goed vertegenwoordigd in museaal bezit. Doordat in dit ontwerp de hang naar de aankomende industriële vormgeving sterk te zien is, wordt met deze aankoop niet alleen de ontwikkeling van Rietveld maar ook die van de toegepaste kunst in Nederland nog beter verteld. Het Centraal Museum bezit de grootste collectie van Rietveld waardoor de stoel een bijzondere aanwinst is voor deze collectie. Met deze aankoop kan het museum nu aantonen dat Rietveld als ontwerper nooit is blijven stilstaan.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds

Stoel
Made in Utrecht