Album amicorum van Aarnout Jacobus van Eyndhoven

1832-58 diverse makers Musea Zutphen (Stedelijk Museum Zutphen & Museum Henriette Polak)

diverse makers
Diverse technieken
Musea Zutphen (Stedelijk Museum Zutphen & Museum Henriette Polak)
Prenten en Tekeningen
Particuliere collectie, Nederland, 2012; Stedelijk Museum Zutphen

Beschrijving

Aan dit album amicorum van Aarnout Jacobus van Eyndhoven hebben diverse kunstenaars van naam bijgedragen, onder wie Andreas Schelfhout, Hendrikus van de Sande Bakhuysen en Quirijn M.R. Ver Huell. Een hele bijzondere bijdrage is die van de Zutphense apotheker Willem Hallegraeff (1798-1870). Zijn met de hand gedateerde bijdrage bestond uit twee 'lichtteekeningen': één fotogram van een stuk kant en een fotografische reproductie van een prent. De foto van de prent draagt de datum en de naam van de maker. De datering, 25 november 1839, maakt het tot de oudste foto van Nederland. Historisch gezien is het een belangrijke eersteling, te vergelijken met een zeer vroeg voorbeeld van boekdrukkunst, of de eerste ets.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])

Album
Album amicorum van Aarnout Jacobus van Eynthoven