Album amicorum van Conrado Pestalozzi Camerling

1739-81 diverse makers Allard Pierson

diverse makers
Papier en bruine lederen band met goudstempeling
10,5 x 17,5 cm (bladmaat)
Allard Pierson
Prenten en Tekeningen
Veiling, Königstein, 19 mei 2016, nr. 2055a; Allard Pierson, inv.nr. OTM: hs. XXX E 100

Beschrijving

Na een studie rechten in het Duitse Rinteln verwierf de Amsterdammer Conrado Pestalozzi Camerling (1721–1781) een vaste plek in de bestuurlijke en culturele bovenlaag van zijn geboortestad. Hoe groot zijn netwerk was, is af te lezen aan zijn Album amicorum, waarin hij met veel toewijding inscripties en creatieve bijdragen verzamelde van familie, vrienden en kennissen. Meer dan veertig jaar, van zijn studententijd tot aan zijn dood, hield Conrado zijn album bij. Naast bijdragen van studiegenoten in Rinteln bevat het betuigingen van vriendschap van notabelen uit Amsterdam en andere Hollandse steden. Het album telt meer dan driehonderd bijdragen, waarvan circa vijftig geïllustreerd.

Het Album amicorum is uitzonderlijk rijk gevuld. De vele inscripties en tekeningen geven een boeiend inzicht in de sociale en culturele leefwereld van deze 18de-eeuwse Amsterdammer. De tekeningen in het album geven bovendien als groep een beeld van het niveau en de artistieke voorbeelden van amateur-tekenaars in deze tijd, en van de iconografische tradities waarop zij teruggingen. Daarmee is het album een waardevolle toevoeging aan de collectie alba amicorum van het Allard Pierson, waarin uitingen in handschrift en druk van het Amsterdamse culturele leven een centrale plaats innemen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds)en het Amsterdams Universiteitsfonds en de Vrienden van de Bijzondere Collecties

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!