Album amicorum van Conrado Pestalozzi Camerling

1739-81 Diverse makers

Album
Diverse makers
Papier en bruine lederen band met goudstempeling
10,5 x 17,5 cm (bladmaat)
Bijzondere Collecties UvA
Prenten en Tekeningen
Veiling, Königstein, 19 mei 2016, nr. 2055a; Bijzondere Collecties Universiteit van Amsterdam, inv.nr. OTM: HB-KZL 1809 A 1

Na een studie rechten in het Duitse Rinteln verwierf de Amsterdammer Conrado Pestalozzi Camerling (1721–1781) een vaste plek in de bestuurlijke en culturele bovenlaag van zijn geboortestad. Hoe groot zijn netwerk was, is af te lezen aan zijn Album amicorum, waarin hij met veel toewijding inscripties en creatieve bijdragen verzamelde van familie, vrienden en kennissen. Meer dan veertig jaar, van zijn studententijd tot aan zijn dood, hield Conrado zijn album bij. Naast bijdragen van studiegenoten in Rinteln bevat het betuigingen van vriendschap van notabelen uit Amsterdam en andere Hollandse steden. Het album telt meer dan driehonderd bijdragen, waarvan circa vijftig geïllustreerd.

Het Album amicorum is uitzonderlijk rijk gevuld. De vele inscripties en tekeningen geven een boeiend inzicht in de sociale en culturele leefwereld van deze 18de-eeuwse Amsterdammer. De tekeningen in het album geven bovendien als groep een beeld van het niveau en de artistieke voorbeelden van amateur-tekenaars in deze tijd, en van de iconografische tradities waarop zij teruggingen. Daarmee is het album een waardevolle toevoeging aan de collectie alba amicorum van de Bijzondere Collecties van de UvA, waarin uitingen in handschrift en druk van het Amsterdamse culturele leven een centrale plaats innemen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds), het Amsterdams Universiteitsfonds en de Vrienden van de Bijzondere Collecties

Bekijk het werk in context

Amicorum

Album amicorum Conrado Pestalozzi Camerling

Vive, ut post vivas was het persoonlijke motto (symbolum) van de uit Hessen afkomstige Johann Wilhelm Heppe: Leef zodat je later zult leven [= het eeuwige leven zult verwerven]. Hedonistischer van toon is het opschrift boven de vier tafelkolf spelende heren: DEUS NOBIS HAEC OTIA FECIT: God schonk ons deze ontspanning. Het betreft een nogal uit zijn context gerukt citaat uit de Bucolica van Vergilius. Enkele bijdragen in het album van Pestalozzi Camerling, waaronder deze bijdrage van Heppe, zijn uitgevoerd op perkament.

Bijdrage van Johann Wilhelm Heppe Kassel, Album Amicorum van Conrado Pestalozzi Camerling, Kassel, 4 januari 1741. Waterverf en inkt, 10,5 x 17,5 cm. Bijzondere Collecties UvA, Amsterdam. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2017

Amicorum 2

Album amicorum Pestalozzi Camerling

Na zijn studietijd in het Duitse Rinteln keerde Conrado Pestalozzi Camerling terug naar Amsterdam en vervulde hij diverse bestuurlijke functies. Hij was onder meer bewindhebber van de West-Indische Compagnie, die zich destijds vooral bezighield met de handel in slaven en goud. De omlijsting van dit zeegezichtje heeft het logo GWC (‘Geoctrojeerde Westindische Compagnie’) en volgens het bijschrift-op-rijm voerden de compagnieschepen de roem van Conrado op ‘Vlercken van den Wind’ mee ‘naer d’Allerverste Kusten’.

Bijdrage van Leonard Frederik Stör Amsterdam, Album Amicorum van Conrado Pestalozzi Camerling, Amsterdam, 21 juli 1767. Waterverf en inkt op papier, 10,5 x 17,5 cm. Bijzondere Collecties UvA, Amsterdam. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2017

Koopmans

Album amicorum van Koopmans

Een album amicorum is een in meerdere opzichten gepersonaliseerd voorwerp. Nog voordat de eerste bijdrage ingeschreven werd, had de eigenaar er al zijn stempel op laten drukken. Vaak letterlijk: veel zeventiende- en achttiende-eeuwse albums dragen de naam van de eigenaar in goudgestempelde letters op de band. Zo ook het album van Rinse Koopmans (1770–1826), hoogleraar aan het Doopsgezind Seminarie in Amsterdam. Het is een fraaie band, zoals bij alba amicorum vaak het geval is. Ook zonder naam op de band weerspiegelt het uiterlijk van alba de smaak van de eigenaar.

Boekband door een anonieme binder Amsterdam, Album amicorum van Rinse Koopmans, 1789. Bruin leer over karton, goudstempeling, 12,5 x 18 cm. Bijzondere Collecties UvA, Amsterdam. Bruikleen van de Verenigde Doopsgezinde Gemeente Amsterdam

Schlosser

Album amicorum van Schlosser

Frederik Willem Schlosser was een actief lid van het Amsterdamse genootschap Felix Meritis. Zijn album bevat tal van bijdragen van medeleden, waaronder een satirische voorstelling van de hand van de schilder en tekenaar Jacob Smies. In de tekening die hij voor Schlosser maakte, komt zijn rake en humoristische stijl goed tot uiting. We zien een gezellig pimpelend gezelschap waarin verschillende hogere rangen en standen vertegenwoordigd zijn. Terzijde staat een paartje te zoenen en op de voorgrond maken twee hondjes eveneens aanstalten voor een nadere kennismaking

Bijdrage van Jacob Smies, Album Amicorum van Frederik Willem Schlosser, 1803. Waterverf en inkt op papier, 11 x 19 cm. Bijzondere Collecties UvA, Amsterdam

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.