Max Beckmann (1884 - 1950)
1942
olieverf op doek
69,5 x 89,5 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Marie Louise von Motesiczky Charitable Trust, Londen, 2020; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 4253 (MK)

Van ons allemaal sinds 2020

De god Apollo, gezeten op een gevlekt dier dat lijkt op een luipaard, verlicht een grot met zijn toorts. Bij het waterbassin ligt een vrouw, die Apollo in de reflectie van het water ziet. Twee reusachtige flessen kaderen de voorstelling in; ze gaan terug op metershoge reclameflessen van de champagnefabrikant Heidsieck die Max Beckmann vermoedelijk tijdens een rondgang in de Valkenburgse mergelgrotten heeft gezien. Aan weerszijden schilderde Beckmann deuren die de beschouwer toegang bieden tot deze droomwereld.

Apollo behoort tot de grote groep schilderijen die Beckmann maakte toen hij van 1937 tot 1947 in Amsterdam woonde. Desondanks was zijn schilderkunst in Nederlandse musea lange tijd niet goed vertegenwoordigd. In 2008 kocht Museum Boijmans Van Beuningen, met steun van de Vereniging Rembrandt, het imposante portret van de familie Lütjens. Een allegorische voorstelling van Beckmann was echter nog niet aanwezig in de Collectie Nederland. Dankzij deze aankoop is niet alleen voorzien in dat hiaat, maar is Rotterdam nu ook de plaats in Nederland waar museumbezoekers Beckmanns artistieke veelzijdigheid kunnen bewonderen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Moderne kunst, haar Dura Kunstfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen en een gedeeltelijke schenking van de Marie Louise von Motesiczky Charitable Trust

Beckmann Apollo 2021 05 12 093240
Balanceren tussen orde en chaos

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2021, pp. 36-40