Athalia verdreven uit de tempel

ca. 1610-20 Rombout Uylenburgh Museum Rembrandthuis

Rombout Uylenburgh (1580/1585 - 1628)
ca. 1610-20
Olieverf op doek
39,7 x 54,3 cm
Museum Rembrandthuis
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Thomas Williams, Londen, 2005; Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam

Beschrijving

Het schilderij Athalia verdreven uit de tempel uit circa 1620 is toegeschreven aan Rombout Uylenburgh (ca. 1580- ca. 1627). Rombout was een broer van kunsthandelaar Hendrick Uylenburgh (ca. 1584-1661), die bekendheid geniet omdat hij in 1631 Rembrandt vanuit Leiden naar Amsterdam haalde en in zijn werkplaats opdrachten liet uitvoeren. Het onderwerp, Athalia verdreven uit de tempel, is afkomstig uit het Bijbelboek II Koningen en werd in de 17de eeuw maar zelden uitgebeeld. Hoewel het schilderij niet is gesigneerd, neemt het gegeven dat er een grisaille van Rombout Uylenburgh met dit zeldzame onderwerp in een contemporaine bron wordt genoemd twijfel omtrent de juistheid van de toeschrijving weg.

Het schilderij past voortreffelijk in de vaste collectie van Museum Het Rembrandthuis, dat zich als geen ander museum toelegt op het tonen van de vroeg 17de-eeuwse historieschilderkunst in Amsterdam. Bovendien is dit een belangrijke aanwinst voor het openbaar kunstbezit in Nederland, aangezien het werk van Rombout Uylenburgh nog niet in een openbare verzameling vertegenwoordigd werd. In 2012 zou Museum Het Rembrandthuis nog een tweede werk van deze kunstenaar aankopen uit dezelfde serie: Joas door de hogepriester Jojada tot koning gezalfd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds)

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!