Joas door de hogepriester Jojada tot koning gezalfd

ca. 1620 Rombout Uylenburgh Museum Rembrandthuis

Rombout Uylenburgh (1580/1585 - 1628)
ca. 1620
Olieverf op doek
41,5 x 56,5 cm
Museum Rembrandthuis
17de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Bob P. Haboldt, Parijs, 2012; Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam, 2012

Beschrijving

Het schilderij Joas door de hogepriester Jojada tot koning gezalfd van Rombout Uylenburgh (ca.1580-ca.1628) behoort tot dezelfde serie als het werk Athalia verdreven uit de tempel door de hogepriester Jojada, dat in 2005 met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht. In het Bijbelboek II Koningen wordt verteld over de opvolging van de koning van het oude Israël en Juda, die geen duidelijke plaatsvervanger aanwees. Athalia, moeder van de koning, greep de macht en liet andere erfgenamen uit de weg ruimen. Na zes jaar ondergedoken gezeten te hebben, kwam de jonge prins Joas, zoon van de voormalige koning, samen met zijn oom, de hogepriester Jejoda, in opstand. Dit schilderij laat het moment zien dat Joas als koning erkend wordt. De gebeurtenis die hierop volgt is de uitzetting van zijn grootmoeder, wat is afgebeeld op de eerdere aankoop.

Het in 2005 aangekochte Athalia verdreven uit de tempel door de hogepriester Jojada werd als enige overgebleven schilderij beschouwd van Rombout Uylenburgh, de oudere broer van de Amsterdamse kunsthandelaar Hendrik Uylenburgh, bij wie Rembrandt van 1631 tot 1635 in dienst was. Tot ieders grote verrassing bleek later dat ook dit schilderij bewaard is gebleven. Omdat de twee werken deel uitmaken van dezelfde serie, is dit grisaille een belangrijke aanvulling op de collectie en presentatie van Museum Het Rembrandthuis, dat zich toelegt op de presentatie van vroeg 17de-eeuwse historieschilderkunst in Amsterdam. Door de hereniging van beide stukken wordt de aanwezigheid van Rombout Uylenburgh in de Collectie Nederland verdubbeld. Bovendien kan nu worden aangetoond dat deze kunstenaar vooral series voorstellingen vervaardigde, zoals uit contemporaine documenten bekend is.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de Vereniging van Vrienden van Museum Het Rembrandthuis, een particuliere donatie en een eigen bijdrage van het Rembrandthuis

Joas
Joas door de hogepriester Jojada tot koning gezalfd