Atlas Valk (Nova totius geographica telluris projectio)

1714 Gerard Valck, Leonard Valk Allard Pierson

Kunstenaars
Gerard Valck (1652 - 1726)
Leonard Valk (1675 - 1746)
Papier, karton en leer
48 x 76 x 6 cm
Allard Pierson
Prenten en Tekeningen
Veiling, Königstein, 19 mei 2016, nr. 2055a; Allard Pierson, inv.nr. OTM: HB-KZL 1809 A 1

Beschrijving

De atlas Nova totius geographica telluris projectio (Nieuwe geografische kaarten van de gehele aarde) is gedrukt door Gerard Valk en zijn zoon Leonard, te Amsterdam in 1714. Dit boek bevat 47 van de 50 oorspronkelijke kaarten. De kaarten van Europa, Midden-Europa en Westfalen waren door gebruik zo versleten dat ze al in de 18de eeuw vervangen zijn door kaarten van Duitse origine. Verder zijn er 14 kaarten toegevoegd, ook van Duitse herkomst. Gerard Valk kan worden beschouwd als erfgenaam van Hondius en Janssonius, kaartenmakers uit de gloriejaren van het Amsterdamse kaartbedrijf. Dit soort atlassen zijn zeldzaam omdat ze gesloopt werden (en worden, helaas) om de kaarten los te kunnen verkopen.

De atlas van Gerard en Leonard Valk uit 1714 is nagenoeg intact gebleven. Dit is bijzonder omdat oude atlassen vanwege de kostbaarheid van de afzonderlijke kaarten vaak uit elkaar werden en worden gehaald. Van deze atlas is slechts één ander exemplaar bekend, dat wordt bewaard in de Zentralbibliotheek in Zürich. Daarnaast maken de aantekeningen in handschrift dit exemplaar extra relevant. Er is met deze atlas letterlijk ‘gewerkt’. Een gegeven dat dit exemplaar misschien nog wel interessanter maakt dan de atlassen die schijnbaar onaangetast hun tijd in goedverzorgde kasten of kluizen hebben doorstaan, maar door niemand zijn gebruikt. Volgens het bestuur van de Vereniging Rembrandt past de aanvraag uitstekend in het collectiebeleid van het Allard Pierson – die als enige ter wereld een leerstoel historische cartografie heeft – en de actieve wijze waarop met het cartografisch materiaal wordt omgegaan, ook naar buiten toe.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds) en het Amsterdams Universiteitsfonds

Atlas Valk
Bewaard en gebruikt