De tekenles

Honthorst
Gerard van Honthorst
ca. 1640
Papier, zwart en rood krijt, pen en zwarte inkt, gehoogd met witte dekverf
20,9 x 25,2 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Collectie meneer R. Jonkhout, Schagerbrug, 2017; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2017 030

Gerard van Honthorst (1592-1657) heeft op deze tekening twee jonge vrouwen afgebeeld: de één tekenend aan een lessenaar, de ander bladerend in een boek, vermoedelijk een kunstboek. Het interieur en de kleding en sieraden van de vrouwen verraden hun goede komaf. Aangenomen wordt dat hier twee dochters zijn weergegeven van Frederik V van de Palts en Elizabeth Stuart, koning en koningin van Bohemen. Verdreven uit hun land, leefde dit echtpaar in ballingschap in Den Haag. Elisabeth en haar kinderen volgden ongeveer acht jaar lang tekenles bij hofschilder Gerard van Honthorst. De tekening is vermoedelijk een voorstudie voor een geschilderd portret.

Tekeningen van de 17de-eeuwse schilder Gerard van Honthorst zijn zeldzaam. Het was dan ook een kleine sensatie toen enkele jaren geleden een ensemble van enkele tientallen studies door van Honthorst op de markt kwam. De tekenles is voor Teylers Museum de eerste tekening van Gerard van Honthorst in de collectie en sluit aan bij de groep 17de-eeuwse portrettekeningen. Vanwege de zeldzaamheid en bijzonder goede staat van dit blad was de verwerving voor Teylers Museum een buitenkans.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds en haar Liente Dons Fonds), Matthijs de Clerq en het Van Regteren Altena-Loman Fonds

Bekijk het werk in context

Portret Amalia En Charlotte

Portret van Amalia van Solms en Charlotte de la Trémoïlle

Dit fraaie allegorische dubbelportret werd gemaakt ter gelegenheid van het bezoek van Charlotte de la Trémoïlle aan stadhouder Frederik Hendrik van Oranje en zijn echtgenote Amalia van Solms. Charlotte was een nicht van Frederik Hendrik. De vrouwen werden geportretteerd door Gerard van Honthorst, hofschilder van Frederik Hendrik en Amalia. Hij gaf hen weer als Romeinse godinnen. Het kunstwerk was generaties lang in bezit van de Oranjes, tot het rond 1795 uit de stadhouderlijke collectie verdween tijdens de Franse overheersing. Met de aankoop van dit schilderij door Paleis Het Loo keerde het terug naar zijn Oranje-oorsprong.

Gerard van Honthorst, Portret van Amalia van Solms (1602-1675) en Charlotte de la Trémoïlle (1599-1664) als Diana en Ceres, 1633. Olieverf op doek, 120 x 167 cm. Collectie Paleis Het Loo, Apeldoorn. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2015

Portret Door Van Campen

Portret van Constantijn Huygens jr.

Dit charmante kinderportret van Constantijn Huygens jr. is gemaakt door de architect en schilder Jacob van Campen. Van Campen, onder andere bekend als ontwerper van het Mauritshuis, kwam omstreeks 1634-35 regelmatig over de vloer bij de familie Huygens. Die bezoeken hielden verband met het ontwerp en de bouw van het (nu niet meer bestaande) Huygens-huis aan het Plein in Den Haag. Bij een van die bezoeken ontstond dit portret van de 7- of 8-jarige zoon. Deze Constantijn, de latere secretaris van stadhouder Willem III, zou ook een begenadigd tekenaar worden.

Jacob van Campen, Portret van Constantijn Huygens jr. (1628-1697), na 1634- voor 1635. Papier, rood krijt, 160 x 162 mm. Teylers Museum, Haarlem

Verloochening

De verloochening van Petrus

De Caravaggisten – navolgers van de beroemde Italiaanse schilder Caravaggio – hebben veel geschilderd, maar opmerkelijk weinig getekend. Van de Utrechtse Caravaggisten heeft bijvoorbeeld alleen Gerard van Honthorst een klein getekend oeuvre nagelaten. Bij de Vlaamse Caravaggio-adepten is hetzelfde patroon te zien. Een van de weinige voorbeelden is deze tekening van de in Antwerpen geboren Gerard Seghers. Het is geen voorstudie, maar een zorgvuldige natekening naar een eigen schilderij, ter voorbereiding van een gravure.

Gerard Seghers, De verloochening van Petrus, na 1611-voor 1651. Zwart krijt, pen en penseel in zwarte inkt, witgehoogd, 250 x 234 mm. Teylers Museum, Haarlem

Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid Bijgesneden
crowdfunding

Fan van Aelbert Cuyp en Engelse romantiek? Help het Dordrechts Museum aan een topstuk van Thomas Gainsborough.