De tekenles

ca. 1640 Gerard van Honthorst Teylers Museum

Gerard van Honthorst (1592 - 1656)
ca. 1640
Papier, zwart en rood krijt, pen en zwarte inkt, gehoogd met witte dekverf
20,9 x 25,2 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
Collectie R. Jonkhout, Schagerbrug, 2017; Teylers Museum, Haarlem, inv.nr. KT 2017 030

Beschrijving

Gerard van Honthorst (1592-1657) heeft op deze tekening twee jonge vrouwen afgebeeld: de één tekenend aan een lessenaar, de ander bladerend in een boek, vermoedelijk een kunstboek. Het interieur en de kleding en sieraden van de vrouwen verraden hun goede komaf. Aangenomen wordt dat hier twee dochters zijn weergegeven van Frederik V van de Palts en Elizabeth Stuart, koning en koningin van Bohemen. Verdreven uit hun land, leefde dit echtpaar in ballingschap in Den Haag. Elisabeth en haar kinderen volgden ongeveer acht jaar lang tekenles bij hofschilder Gerard van Honthorst. De tekening is vermoedelijk een voorstudie voor een geschilderd portret.

Tekeningen van de 17de-eeuwse schilder Gerard van Honthorst zijn zeldzaam. Het was dan ook een kleine sensatie toen enkele jaren geleden een ensemble van enkele tientallen studies door van Honthorst op de markt kwam. De tekenles is voor Teylers Museum de eerste tekening van Gerard van Honthorst in de collectie en sluit aan bij de groep 17de-eeuwse portrettekeningen. Vanwege de zeldzaamheid en bijzonder goede staat van dit blad was de verwerving voor Teylers Museum een buitenkans.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds en haar Liente Dons Fonds), Matthijs de Clerq en het Van Regteren Altena-Loman Fonds

Honthorst
Tekenles in Teylers