Bleke kangoeroemuis (Microdipodops Pallidus)

1786 Aert Schouman

Schouman Kangaroemuis
Aert Schouman (1710 - 1792)
Zwart krijt en aquarel
22 x 16,1 cm
Dordrechts Museum
Prenten en Tekeningen
Veiling collectie I.Q. van Regteren Altena, deel 4, Amsterdam (Christie's), 13 mei 2015, nr. 15; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/015/T1605

Aert Schouman (1710-1792) is bekend om zijn tekeningen en schilderijen van flora en fauna. Kostelijk is de aangekochte studie van de kangoeroemuis, die hij naar eigen zeggen in 1786 na ’t leven getekend heeft bij Aernout Vosmaer, directeur van de stadhouderlijke menagerie. Zelf omschrijft de kunstenaar het dier als Springkonijn. Het fonkelende oog van het beestje past nog wel onder die noemer, maar na ’t leven betekent hier toch eerder: naar een opgezet exemplaar. Verzamelaars waren daar toen nog dol op.

Heel goed dat de Vereniging Rembrandt dit initiatief heeft genomen en fantastisch dat het gelukt is.

Michiel Plomp, hoofdconservator Kunstverzamelingen Teylers Museum

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. Deze tekening was hier één van. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen een kleine 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kustbezit werden aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het VSBfonds

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!