Portret van de eend Sijctghen

1647/50 Aelbert Cuyp Dordrechts Museum

Aelbert Cuyp (1620 - 1691)
olieverf op paneel
35 x 41,5 cm
Dordrechts Museum
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Nederland, 2004; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/004/849

Van ons allemaal sinds 2004

Met dit portret documenteerde Aelbert Cuyp de twintigste verjaardag van de eend Sijctghen uit Werkendam. Misschien wel het meest bijzonder is dat Cuyp dit schilderij heeft voorzien van een gedicht met prachtig gekalligrafeerde letters. Hierin lezen we over de uitzonderlijke levenswandel van de hoogproductieve eend (honderd eieren per jaar!). Aangezien eenden gemiddeld tien jaar oud worden, zijn de twintig jaren van Sijctghen een unicum. In de laatste twee versregels lezen we de opdracht van Sijctghen om het sterfjaar en de ultieme leeftijd na haar dood toe te voegen. Daaraan werd gehoor gegeven. In 1650 werd er een tweede vers aan het schilderij toegevoegd: 'anno vijftich dartich daeghen/ in october hoort men claeghen/ sijctghen doot, dit is al waer/ out zijnde drijentwintich jaer'.

Dit ongewone schilderij werd tegen het einde van de 19de eeuw ontdekt door de uit Dordrecht afkomstige schrijver en schilder Jan Veth, in wiens familie het vervolgens meer dan een eeuw werd bewaard. Het portret vult de collectie werken van Cuyp en zijn familie prachtig aan en toont niet alleen de veelzijdigheid van de kunstenaar, maar ook zijn kwaliteit als dierenschilder. Bovendien kreeg het museum met dit schilderij een publiekstrekker in huis, een 'lokeend' die een groot publiek aanspreekt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds)

Eend Sijctghen
Portret van de eend Sijctghen