Het godenfeest tijdens de bruiloft van Peleus en Thetis

ca. 1589 Karel van Mander I Museum Boijmans Van Beuningen

Karel van Mander I (1548 - 1606)
ca. 1589
pen in bruine inkt, grijs en bruin gewassen, wit gehoogd, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in bruine inkt en onderaan tevens in potlood
16,8 x 24,3 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Prenten en Tekeningen
1991
kunsthandel Bernard Houthakker, Amsterdam, 1991; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 1991/T7

Van ons allemaal sinds 1991

De twistgodin Eris was niet uitgenodigd voor het huwelijksfeest van de riviergodin Thetis en de sterveling Peleus. Als wraak wierp zij een gouden appel tussen de feestgangers, bestemd voor de mooiste aanwezige. Die cryptische omschrijving leidde tot ruzie tussen de godinnen Hera, Athena en Aphrodite. Karel van Mander verbeeldt het begin van de onmin: de appel ligt op tafel, en de godinnen Athena en Hera wijzen ernaar. Ook de interesse van Aphrodite, vooraan rechts, is gewekt. Zij zal de appel straks krijgen van de Trojaanse prins Paris. In ruil brengt zij hem samen met de mooiste vrouw op aarde, Helena, die echter al getrouwd is met de koning van Sparta. Met de roof van Helena zal Paris de Trojaanse oorlog ontketenen.

In het rijke prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen was de tekenkunst van Karel van Mander al sinds 1871 vertegenwoordigd. Tot 1991 ontbrak echter zijn mythologische werk, waarvan dit blad een uitstekend voorbeeld is. Zowel de stijl als het onderwerp zijn karakteristiek voor het zogeheten maniërisme, een internationale kunststroming die mede dankzij Van Mander rond 1590 in de Noordelijke Nederlanden postvatte. Dit blad is het tweede kunstwerk van Karel van Mander dat het Boijmans dankzij de Vereniging Rembrandt verwierf. Het eerste, het schilderij De doortocht door de Jordaan, werd twee jaar eerder aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen