Cell XXVI

2003 Louise Bourgeois

0 38 1247 2010 1 1 1
Louise Bourgeois
Staal, roestvrij staal, aluminium, hout, jute, textiel en ijzerwaren
H 252,7 cm
Gemeentemuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
Kunsthandel Cheim & Read, New York, 2011; Gemeentemuseum Den Haag, inv.nr. 1030062

Vanaf 1986 begint Louise Bourgeois (1911-2010) met het maken van haar zogenaamde Cells; afgesloten kooien of kamers die een andere dimensie geven aan het begrip sculptuur. Deze serie vormt een belangrijkste deel van haar late oeuvre. Naast hun eigen betekenis en verwijzingen naar verschillende aspecten van Bourgeois’ jeugd, vormen de Cells een volledig nieuwe categorie binnen de sculptuur. Veel van de cellen zijn opgetrokken uit een grijs rasterwerk, dat doet denken aan de beeldhouwkunst van de minimal art kunstenaars. Het is opvallend dat binnenin de Cells regelmatig sculpturen zijn te vinden die het predicaat klassiek verdienen, gecombineerd met alledaagse voorwerpen of werktuigen uit een naaiatelier.

‘My childhood has never lost its magic, it has never lost its mystery, and it has never lost its drama.’

Louise Bourgeois, 1997

Louise Bourgeois was tot haar dood de grand old lady van de hedendaagse kunst. Bourgeois wordt sinds een aantal decennia gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van de 20ste en vroege 21ste eeuw. In Nederland was echter zelden een tentoonstelling aan deze kunstenares gewijd en haar werk was slecht vertegenwoordigd in museale collecties. Het Gemeentemuseum Den Haag is bijzonder trots dat het Cell XXVI hieraan kon toevoegen. Bourgeois heeft ongeveer 38 Cells gemaakt, waarvan zich slechts vijf in private verzamelingen bevinden. De andere Cells zijn verspreid over museale collecties in de hele wereld. De aankoop is direct vanuit de studio van de kunstenares gedaan met oog op de tentoonstelling Hans Bellmer-Louise Bourgeois. Double Sexus, die in 2010-2011 in het museum was te zien.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, het VSB Fonds, het SNS Reaal Fonds en de Vrienden van het Gemeentemuseum

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.