Seismic Shift

Groninger Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
1950-nu
aangekocht van de kunstenaar, New York, 2018; Groninger Museum, inv.nr. 2018.0019

Van ons allemaal sinds 2018

Seismic Shift werpt een interessante blik op de huidige staat van de kunstwereld en kunstmarkt en snijdt thema’s aan als vergankelijkheid, verval en consumentisme. Op de foto is een deels vervallen ruïne van een museum voor hedendaagse kunst te zien met zwaar beschadigde iconische werken van kunstenaars als Jeff Koons, Andy Warhol, Damien Hirst en Takashi Murakami. Deze kunstenaars staan symbool voor de torenhoge prijzen in de kunstmarkt: een voorbeeld van de wereldwijde vraag onder superrijke kopers voor wie kunst een merk is.

De Amerikaanse fotograaf David LaChapelle begon zijn carrière als fotograaf voor Andy Warhols tijdschrift Interview en werd bekend om zijn eigenzinnige en groteske wijze van fotograferen en regisseren. In 2006 begon hij zich te richten op autonoom werk, waarin de kapitalistische levensstijl een van zijn centrale thema’s is. Deze aanwinst maakt het mogelijk diverse dwarsverbanden te leggen met andere werken in de collectie van het Groninger Museum en past in het collectiebeleid van het museum, waarin geënsceneerde fotografie van nationale en internationale fotografen en de relatie tussen de reclame- en de kunstwereld zwaartepunten zijn.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar mr Rickert J-F. Blokhuis Fund) en de BankGiro Loterij

La Chapelle Seismic Shift uitsnede
Kritische blik op de kunstwereld

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2020, pp. 29-32