Seismic Shift

Groninger Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en video
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaar, New York, 2018; Groninger Museum, inv.nr. 2018.0019

De Amerikaanse fotograaf David LaChapelle (1963) begon zijn carrière als fotograaf voor Andy Warhols tijdschrift Interview en werd bekend om zijn eigenzinnige en groteske wijze van fotograferen en regisseren. Hij geldt als een van de beroemdste videoclipregisseurs ter wereld. In 2006 begon hij zich te richten op autonoom werk, waarin de kapitalistische levensstijl een van zijn centrale thema’s is. Seismic Shift werpt een interessante blik op de huidige staat van de kunstwereld en kunstmarkt en snijdt thema’s aan als vergankelijkheid, verval en consumentisme. Op de foto is een deels vervallen ruïne van een museum voor hedendaagse kunst te zien met zwaar beschadigde iconische werken van kunstenaars als Jeff Koons, Andy Warhol, Damien Hirst en Takashi Murakami. Deze kunstenaars staan symbool voor de torenhoge prijzen in de kunstmarkt: een voorbeeld van de wereldwijde vraag onder superrijke kopers voor wie kunst een merk is.

De aangekochte foto Seismic Shift is een krachtig werk dat de huidige staat van de hedendaagse kunstwereld en -markt becommentarieert. De aanwinst maakt het mogelijk diverse dwarsverbanden te leggen met andere werken in de collectie van het Groninger Museum en past in het collectiebeleid van het museum, waarin geënsceneerde fotografie van nationale en internationale fotografen en de relatie tussen de reclame- en de kunstwereld zwaartepunten zijn.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar Mr. Rickert J-F. Blokhuis Fund) en de BankGiro Loterij

Bekijk het werk in context

Tussen kunst, mode en reclame

Diesel

Sailors

Het grensgebied tussen kunst, mode en reclame ontwikkelde zich onder het directoraat van Frans Haks tot een belangrijke focus van de collectie van het Groninger Museum. In 1995 kocht het museum een viertal door LaChapelle gefotografeerde reclame affiches van Diesel. Op één van de affiches zijn twee kussende matrozen te zien, destijds − en misschien nog steeds − een controversieel reclamebeeld. Het werk van LaChapelle is onlosmakelijk verbonden met reclamewereld waarin hij een groot deel van zijn leven heeft gewerkt en waarin zijn esthetiek toonaangevend is geweest.

David LaChapelle en Joakim Jonassen, Sailors, 1995. Fotopapier, 34,5 x 54 cm. Groninger Museum

Warhol

Ladies and Gentlemen

Andy Warhol (1928-1987) was een invloedrijk persoon tijdens LaChapelles vroege carrière. Warhol nodigde de jonge fotograaf uit om voor zijn tijdschrift Interview te werken. De serie Ladies and Gentlemen zijn portretten van New Yorkse drag queens.

Andy Warhol, Ladies and Gentlemen, 1975. Serie van 10 zeefdrukken, 72,4 x 110,5 cm per druk. Groninger Museum

Tas

Business as usual

In het werk Seismic Shift zijn de rode en witte teksten in de stijl van Barbara Kruger te herkennen. Kruger staat bekend om haar krachtige visuele leuzen, vaak gecombineerd met zwart wit foto's, waarmee zij op kritische wijze de draak steekt met de maatschappij. Deze tas met tekst is hier een goed voorbeeld van.

Barbara Kruger, Business as usual. Bedrukte boekentas van canvas, 32 x 52 cm. Groninger Museum

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.