Zonder titel

Bontecou Zonder Titel 1996
Lee Bontecou
1996
Gelast staal, porselein, gaas, zijde en draad
H 154,9 cm
Gemeentemuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaar, New York, 2017; Gemeentemuseum Den Haag, inv.nr. 1057587

Het werk van de Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou is een synthese van haar vroege organische werkwijze uit de jaren zestig en haar latere innovatieve toevoegingen, waarmee de sculptuur is geëvolueerd tot een van haar meest voldragen kunstwerken. Tijdens haar jaren in Europa had Bontecou de eeuwenoude landschappen en steden bekeken, en was zij mateloos gefascineerd geraakt door hun organische structuur. Ze maakte tekeningen van deze structuren die het midden houden tussen landschappen en steden. Fascinerend is te zien hoe de beeldtaal van deze vroege tekeningen (1957) is terug te vinden in de hangende sculptuur.

‘Ik grijp terug, grijp terug op het verleden, pak het op en duw het voorwaarts’

Lee Bontecou

Drie kunstwerken van Lee Bontecou, in Museum Boijmans Van Beuningen, het Stedelijk Museum Amsterdam en het Gemeentemuseum Den Haag, zijn vroege wandreliëfs die het karakter van implosies hebben. Het bijzondere aan haar latere werk is dat de kunstenares het principe hierin heeft omgekeerd: de sculptuur uit 1996 wekt eerder de indruk van een explosie met uitzicht op oneindigheid.

De Vereniging Rembrandt heeft het Gemeentemuseum Den Haag gesteund bij de aankoop van de hangende sculptuur Zonder titel, een bijzondere aanvulling op het werk dat reeds van Bontecou aanwezig is in de Collectie Nederland. De aankoop past daarnaast uitstekend in het beleid dat het Gemeentemuseum de laatste jaren hanteert, waarbij het museum ernaar streeft internationale aankopen te doen uit de periode 1960-1985, van kunstenaars die niet binnen één bepaalde stroming passen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Caius Fonds), het Mondriaan Fonds en de BankGiro Loterij

Bekijk het werk in context

Reconstructie Muur Tekeningen

Reconstructie tekeningen atelier Bontecou

De aankoop van een groep werken van Lee Bontecou in 2017, waaronder Zonder Titel uit 1996, heeft ook geleid tot een genereuze schenking van de kunstenaar, waaronder deze compositie bestaande uit 57 tekeningen. Bontecou heeft in haar atelier altijd een wand met tekeningen uit verschillende periodes uit haar oeuvre. Ter inspiratie, om elementen uit te putten, voor in haar sculpturen, installaties of voor in andere tekeningen.

Lee Bontecou, Reconstructie van een muur met tekeningen uit het atelier van de kunstenaar, 1969-2011. Diverse technieken, totale afmeting: 182,9 x 381 cm. Gemeentemuseum Den Haag, schenking kunstenaar © Lee Bontecou, 2017

Bontecou Zonder Titel

Fascinatie voor organische structuren

Tijdens haar jaren in Italië en Griekenland [1956-1958] had Bontecou de eeuwenoude landschappen en steden bekeken en hun organische structuur had haar mateloos gefascineerd. Het was voor haar het bewijs dat mensen de wetten van de wereld van de natuur al van oudsher toepassen. Ze maakte tekeningen van deze structuren die ergens tussen landschappen en steden inzitten. Zonder Titel is een uitvloeisel van deze vingeroefeningen. Op het eerste gezicht lijken haar reliëfs abstract, maar als je beter kijkt, ontdek je daarin altijd een referentie aan het landschap of aan de welvingen van het menselijke lichaam.

Lee Bontecou, Zonder titel, 1961. Canvas, gelast staal en ijzerdraad, 61 x 73,7 x 17,8 cm. Gemeentemuseum Den Haag © Lee Bontecou, 2017

Zonder Titel 1959

Het diepe zwart van roet

Tijdens haar verblijf van 1956 tot eind 1958 in Europa komt Bontecou volledig tot bloei. Het experiment met haar oxyacetylene toorts op haar kamer in Rome heeft een katalyserend effect op haar werk gehad. Ze verlaagt de zuurstoftoevoer en ontdekt dat wanneer ze snel over het papier of doek heen en weer beweegt, ze met het roet dat vrij komt een mooie zwarte lijn of volledig zwarte oppervlakte kan maken. De vondst van dit ‘echte zwart waar je je in kunt verliezen of dat je kunt betreden’ is een openbaring. Het fluweelachtige, diepe zwart van het roet, zal Bontecou talloze keren toepassen.

Lee Bontecou, Zonder titel, 1959. Gelast staal, mousseline, leer, roet, draad en fluweel. Gemeentemuseum Den Haag © Lee Bontecou, 2017

Foto Zaal

Tentoonstelling 'González, Picasso en vrienden'

'De oudere González, Marino Marini, Brancusi. Ik ging er [in Europa red.] hun werken bekijken en genoot er van. Ik genoot ervan en keek er naar', aldus Lee Bontecou in een interview in 2004. Het Gemeentemuseum Den Haag heeft het sculptuur Cactusman I uit 1939 van Julio González in de collectie. González, First master of the Torch, maakte met zijn vernieuwende beeldhouwtechniek de weg vrij voor een kunstenaar als Lee Bontecou, die eind jaren vijftig gelaste reliëfs begon te maken.

Zaaloverzicht van de tentoonstelling 'González, Picasso en vrienden' in Gemeentemuseum Den Haag (t/m 2 april 2018) met daarop Cactusman I en Cactusman II van Julio González en Grand Nu au fauteuil van Pablo Picasso.

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.