Lee Bontecou (1931)
1996
Gelast staal, porselein, gaas, zijde en draad
H 154,9 cm
Kunstmuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaar, New York, 2017; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1057587

Beschrijving

Het werk van de Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou is een synthese van haar vroege organische werkwijze uit de jaren zestig en haar latere innovatieve toevoegingen, waarmee de sculptuur is geëvolueerd tot een van haar meest voldragen kunstwerken. Tijdens haar jaren in Europa had Bontecou de eeuwenoude landschappen en steden bekeken, en was zij mateloos gefascineerd geraakt door hun organische structuur. Ze maakte tekeningen van deze structuren die het midden houden tussen landschappen en steden. Fascinerend is te zien hoe de beeldtaal van deze vroege tekeningen (1957) is terug te vinden in de hangende sculptuur.

Ik grijp terug, grijp terug op het verleden, pak het op en duw het voorwaarts

Lee Bontecou

Drie kunstwerken van Lee Bontecou, in Museum Boijmans Van Beuningen, het Stedelijk Museum Amsterdam en het Kunstmuseum Den Haag, zijn vroege wandreliëfs die het karakter van implosies hebben. Het bijzondere aan haar latere werk is dat de kunstenares het principe hierin heeft omgekeerd: de sculptuur uit 1996 wekt eerder de indruk van een explosie met uitzicht op oneindigheid.

De Vereniging Rembrandt heeft het Kunstmuseum Den Haag gesteund bij de aankoop van de hangende sculptuur Zonder titel, een bijzondere aanvulling op het werk dat reeds van Bontecou aanwezig is in de Collectie Nederland. De aankoop past daarnaast uitstekend in het beleid dat het Kunstmuseum de laatste jaren hanteert, waarbij het museum ernaar streeft internationale aankopen te doen uit de periode 1960-1985, van kunstenaars die niet binnen één bepaalde stroming passen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Caius Fonds), het Mondriaan Fonds en de BankGiro Loterij

Bontecou Zonder Titel 1996
Als het stof is neergedaald

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2018, pp. 38-41