Contra-compositie VII

1924 Theo van Doesburg Museum De Lakenhal

Theo van Doesburg (1883 - 1931)
1924
Olieverf op doek
45,3 x 45 cm
Museum De Lakenhal
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Veiling, New York (Sotheby's), 8 mei 2007, nr. 43; Museum De Lakenhal, Leiden, inv.nr. S 5794

Beschrijving

Contra-compositie VII uit 1924 is een iconisch voorbeeld van De Stijl zoals die door Theo van Doesburg (1883-1931) vanaf 1917 gepropageerd werd. Het werk draagt alle typerende kenmerken van de beweging in zich. Het is ook een schilderij aan de hand waarvan verhalen verteld kunnen worden over Van Doesburg en zijn ontwikkeling. Het vat als het ware samen waar zijn voortvarende, maar zeker ook moeizame begin in Leiden uiteindelijk toe leidde. De visuele kwaliteit en de moderne uitstraling ervan maken in één klap duidelijk hoe krachtig de verandering was waar Van Doesburg voor stond. Het is bovendien een schitterend voorbeeld van zijn streven naar een ‘intens grootere eenvoud en meer expressie’, dat is terug te voeren op de invloed van Piet Mondriaan (1872-1944) die hij in deze periode onderging.

'Dit is een gamechanger in de nieuwe collectieopstelling van Museum De Lakenhal'

Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal (2009-2020)

De aankoop van het werk Contra-compositie VII door Museum De Lakenhal is er één van nationaal belang. Dit schilderij uit Van Doesburgs belangrijkste periode zal in de collectie van Museum De Lakenhal als kernstuk functioneren. Het Leidse museum bezat al een vijftigtal werken die de theoretische principes en idealen van De Stijl weerspiegelen, maar miste een beeldbepalend hoogtepunt. Contra-compositie VII bezit de kwaliteiten om die rol te kunnen vervullen. Museum De Lakenhal heeft zich de afgelopen jaren ingezet om De Stijl context in de verzameling te geven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Van Lith-Dumont Fonds en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de Vereniging van Belangstellenden van Museum De Lakenhal, het Lucas van Leyden Mecenaat, de gemeente Leiden, het De Banderfonds ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds en een aantal anonieme, particuliere schenkers

Doesburg
Een 'gamechanger' voor de presentatie