Odilon Redon (1840 - 1916)
pastel
44,2 x 28 cm
Van Gogh Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Prenten en Tekeningen
1880-1950
1986
erven A. Bonger, 1986; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. d0809M1986

Van ons allemaal sinds 1986

Deze pastel is door Redon meer dan eens van een titel voorzien. De gouden boeg en De boot gaan over het vaartuig waarvan alleen de goudomrande voorsteven zichtbaar is. In een brief aan zijn mecenas Andries Bonger, beschreef Redon dit werk als Vierge (maagd). Is het Maria, gehuld in een donkere mantel, die vanaf de boeg goudstof over de azuurblauwe zee strooit? Of is zij de Egyptische godin Isis op haar reis langs de sterrenhemel? We zullen het nooit zeker weten, en dat wilde Redon graag. Zijn kunst moest mysterieus zijn.

De Nederlandse verzekeringsmakelaar Andries Bonger bracht rond 1900 een indrukwekkende groep werken van de Franse kunstenaar Odilon Redon bijeen. Van deze vermaarde collectie resteerde in 1986 nog een kleine kern, waaruit het Van Gogh Museum ter versterking van de collectie Frans symbolisme twee karakteristieke Redons kocht: De boot en in het volgende jaar Vrouw en kind. Dat de werken eigendom waren geweest van Andries Bonger, goede vriend en zwager van Vincents broer Theo, maakte de aankoop extra passend.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Vincent van Gogh Stichting en het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur