Vrouw en kind

1898 Odilon Redon Van Gogh Museum

Odilon Redon (1840 - 1916)
pastel
59,5 x 43,6 cm
Van Gogh Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Prenten en Tekeningen
1880-1950
1987
erven A. Bonger, 1987; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. d0811M1987

Van ons allemaal sinds 1987

Hoewel de titel anders doet vermoeden, toont deze pasteltekening twee specifieke leden van het gezin Redon: Camille, de echtgenote van de kunstenaar, en hun zoon Arï. Wat opvalt is dat moeder en zoon niet interacteren. Ze lijken elkaar niet eens op te merken. De blik van Camille is melancholiek, naar binnen gekeerd. Arï kijkt in de verte. Eigenlijk is het meer turen. Ook hij zou in gedachten verzonken kunnen zijn. Redon bedekte de voorstelling met een soort lappendeken van pastelkleuren, waarin hij mysterieuze lichtbanen aanbracht. Het resultaat is sprookjesachtig en enigszins hoopvol. Is dit een plek van bezinning én inzicht?

De Nederlandse verzekeringsmakelaar Andries Bonger bracht rond 1900 een indrukwekkende groep werken van de Franse kunstenaar Odilon Redon bijeen. Van deze vermaarde verzameling resteerde in 1986 nog een kleine kern, waaruit het Van Gogh Museum twee karakteristieke pasteltekeningen kocht: De boot en in het volgende jaar Vrouw en kind. Dat de werken eigendom waren geweest van Andries Bonger, goede vriend en zwager van Vincents broer Theo, maakte de aanwinst extra passend.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), de Vincent van Gogh Stichting en het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur