Madonna van nederigheid

ca. 1440 Fra Angelico Rijksmuseum

Fra Angelico (1387 - 1455)
ca. 1440
tempera op paneel
74 x 52 cm
Rijksmuseum
Middeleeuwen en Renaissance
1923
collectie Augusteum, Oldenburg, 1923; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-3011

Van ons allemaal sinds 1923

Oorspronkelijk was dit schilderij groter. Dankzij een oude kopie weten we dat aan de bovenkant twee engelen te zien waren, die samen het doek vasthouden. Hoewel Maria's stralenkrans vreemd is afgezaagd, werkt de compositie nog heel aardig: de geringe ruimte rond de figuren benadrukt de intieme kwaliteit van de voorstelling, het liefdevolle samenzijn van Maria en Christus, dat nog steeds de kracht heeft om te ontroeren. Zo zal Fra Angelico, die naast schilder ook monnik was, het hebben bedoeld.

Het Rijksmuseum wilde in de jaren '20 zijn collectie uitbreiden met schilderkunst uit heel Europa. De voorzitter en secretaris van de Vereniging kochten vervolgens een groep overwegend Italiaanse schilderijen van de groothertog van Oldenburg, met de bedoeling dat het museum die zou overnemen. Met uitzondering van dit schilderij van Fra Angelico viel de kwaliteit nogal tegen. Toen de aanwinsten in Amsterdam werden getoond, bleek bovendien dat de bezoekers een voorkeur hadden voor de twee Hollandse topstukken die uit Oldenburg waren gekomen, een Rembrandt en Versproncks beroemde Meisje in het blauw.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt