De heilige Genoveva als kind in gebed

ca. 1876 Pierre Puvis de Chavannes Van Gogh Museum

Pierre Puvis de Chavannes (1824 - 1898)
ca. 1876
olieverf op papier op doek
136,5 x 76,2 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst
veiling, New York (Christie's), 18 februari 1993, nr. 12; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0438M1993

Van ons allemaal sinds 1993

Genoveva bracht haar jeugd door met het hoeden van haar vaders schapen op de heuvels van de Mont Valérien. Ze verdedigde het Gallische volk tegen de invallen van de Hunnen en zou over bijzondere geneeskrachtige gaven hebben beschikt. Dit kunstwerk toont de jonge heilige in een arcadisch landschap, geknield in gebed. Op de voorgrond slaat een Gallisch echtpaar met kind haar vanaf een eerbiedige afstand gade. Puvis maakte deze olieverfschets als voorbereiding op een monumentale wandschildering in het Pantheon in Parijs.

Vincent van Gogh had grote bewondering voor Puvis de Chavannes. In een aantal brieven wijdde hij enthousiaste passages aan het werk van de kunstenaar, die volgens Van Gogh de gave had 'het moderne leven helder [te] zien, ondanks de onvermijdelijke droefenis'. Vanwege die verwantschap besloot het Van Gogh Museum begin jaren '90 een aantal werken van Puvis te verwerven, waaronder een zeldzaam geschilderd stilleven. Deze fraaie olieverfschets voor een van Puvis' belangrijkste monumentale opdrachten, vormde het sluitstuk van dat ensemble.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Vincent van Gogh Stichting en het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur