Het gebed van Tobias en Sara

ca. 1661-62 Jan Steen Museum Bredius

Jan Steen (1625/26 - 1679)
ca. 1661-62
olieverf op doek
Museum Bredius
17de-eeuwse schilderkunst
erven J. Goudstikker, Verenigde Staten, 2011; Museum Bredius, Den Haag, inv.nr. 112a-1946

Van ons allemaal sinds 2011

Dit kapitale historiestuk toont een episode uit het apocriefe bijbelboek Tobias. Als Tobias trouwt met Sara, is de boze demon Asmodeus jaloers. Zeven eerdere echtgenoten van Sara zijn door Asmodeus al in de huwelijksnacht gedood. Tobias’ beschermengel Rafaël maakt nu Asmodeus onschadelijk met de rook van een offervuur met daarop de ingewanden van een tovervis. Het bruidspaar knielt neer bij hun huwelijksbed om God te danken.

Voor meer informatie over dit werk en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

In 1996 werd dit schilderij hersteld nadat het op een onbekend moment was versneden. Het deel met de engel Rafaël en de demon was sinds 1907 in het bezit van Abraham Bredius, die het in 1946 met de rest van zijn verzameling naliet aan de stad Den Haag. Het andere deel werd beheerd door het Rijk, en was vóór de oorlog eigendom van de kunsthandelaar Goudstikker. In 2006 besloot het Rijk dat stuk te restitueren aan de erven Goudstikker, die het Bredius-fragment mochten kopen. Dat bleek onmogelijk door de bepalingen van Bredius' legaat. Moest het schilderij dan weer worden gesplitst? Mede dankzij financiële steun van de Vereniging Rembrandt was dat niet nodig: het fragment met de biddende Tobias en Sara werd gekocht van de Goudstikker-erven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds] en haar Themafonds 17de-eeuwse Nederlandse Schilderkunst [thans: Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst]), de Mondriaan Stichting en de gemeente Den Haag

Jan Steen detail gebed tobias sara
De huwelijksnacht van Tobias en Sara

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2011, pp. 34-37