De heilige Martinus temidden der armen

ca. 1640 Maerten Stoop Centraal Museum

Maerten Stoop (1618/1620 - 1647)
ca. 1640
olieverf op paneel
57,8 x 86,4 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1932
kunsthandel D.A. Hoogendijk & Co, Amsterdam, 1932; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 6925

Van ons allemaal sinds 1932

Voordat Martinus bisschop werd, was hij soldaat in het Romeinse leger. Dit paneel toont een beslissend moment uit die militaire carrière: bij de stadspoort van Amiens trof Martinus een bedelaar die vrijwel naakt was. Zonder aarzeling sneed Martinus zijn eigen mantel in tweeën, zodat hij die kon delen. Toen Christus die nacht in een droom aan hem verscheen, gekleed in de bewuste mantel, besloot Martinus zich te laten dopen. Volgens een tijdgenoot droeg Martinus bij binnenkomst in Amiens alleen een mantel. De rest van zijn kleding had hij al weggegeven. In de kunst vond men zo'n halfnaakte heilige weinig gepast. Op dit schilderij draagt Martinus zelfs een borstkuras en een indrukwekkende helm met pluimen.

Dit schilderij past om meerdere redenen in de collectie van het Centraal Museum. Niet alleen was de schilder werkzaam in Utrecht, ook de voorstelling heeft een connectie met de stad, waarvan Martinus de beschermheilige is. Dat het talent van de kunstenaar bescheiden was, en de conditie van dit schilderij bovendien niet optimaal is, weerhield de Vereniging Rembrandt destijds niet van steunverlening. Later werden die criteria belangrijker.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!