De opstanding

ca. 1529-33 Lucas van Leyden Rijksmuseum

Lucas van Leyden (1494 - 1533)
ca. 1529-33
zwart krijt en penseelpunt in zwart en grijs
25,2 x 19,9 cm
Rijksmuseum
Middeleeuwen en Renaissance, Prenten en Tekeningen
particuliere verzameling, Frankrijk: Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-1982-75

Van ons allemaal sinds 1982

Deze gedetailleerde tekening is waarschijnlijk een ontwerp geweest voor een glasruitje. Verbeeld is de opstanding van Christus uit het gesloten graf. Vijf wachters zijn in slaap gevallen. Van de twee wachters die wel getuige zijn van het wonder, kijkt er één in ongeloof op. Een ander rent in paniek weg. De bont uitgedoste wachters vormen een sterk contrast met de heroïsche figuur van Christus, die alleen gehuld is in een onrustig geplooide draperie.

Lucas van Leyden is een van de belangrijkste kunstenaars die werkzaam was in het 16de-eeuwse Nederland. Er zijn zo'n 30 tekeningen van zijn hand bekend, waarvan er maar enkele in Nederland zijn. Toen dit blad in 1980 op de veiling verscheen, was het een belangrijke ontdekking: de compositie was voordien alleen bekend geweest door een zwakke kopie. Het Rijksmuseum slaagde er destijds niet in om de tekening op de veiling te verwerven. Twee jaar later lukte dat alsnog, mede dankzij de steun van de Vereniging Rembrandt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Rijksmuseum Stichting