Zhongkui, demonen bestrijdend

ca. 1750 maker onbekend (Jingdezhen, China) Groninger Museum

maker onbekend (Jingdezhen, China)
ca. 1750
porselein
H 29 cm
Groninger Museum
Keramiek
veiling, New York (Bonhams), 24 januari 2023, lot.nr. 6; Groninger Museum (in bruikleen van de Stichting voor Aziatische Kunst en Kunstnijverheid, Haren, inv.nr. 2023-0019)

Van ons allemaal sinds 2023

De Chinese god Zhongkui zou ooit zijn afgewezen voor een functie in keizerlijke dienst omdat hij niet mooi genoeg was. Traditiegetrouw wordt hij afgebeeld met uitpuilende ogen, een woeste baard en een hangbuik. Met zijn magische zwaard bestrijdt hij boze geesten en al het andere kwaad. Hier zien we hem in gevecht met vier kleine duiveltjes. Een van hen probeert te voorkomen dat zijn kameraad wordt vertrapt, twee anderen grijpen de pols van Zhongkui vast, waarschijnlijk in een poging de koers van zijn zwaard te veranderen.

Porseleinen Zhongkui-sculpturen van dit type zijn zeldzaam. Het Groninger Museum bezat al een verweerd fragment van een sterk verwant beeld, afkomstig uit het wrak van het VOC-schip de Geldermalsen. Dankzij deze aankoop kan het museum niet alleen een in Nederland weinig bekend facet van de Chinese kunst tonen, maar voortaan ook laten zien hoe dat fragment eruit zag toen het ruim 250 jaar geleden werd ingescheept.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dorodarte Kunst Fonds)

Zhongkui1 1
Schrik der demonen