De pier van Boulogne-sur-Mer

1868 Édouard Manet Van Gogh Museum

Édouard Manet (1832 - 1883)
olieverf op doek
59,5 cm x 73,3 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Impressionisme
particuliere collectie (via kunsthandel Giraud, Pissarro, Ségalot, Parijs/New York), 2002; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0507S2002

Van ons allemaal sinds 2002

Édouard Manet heeft dit zeegezicht zo levensecht geschilderd dat we het water rond de pier bijna kunnen horen klotsen, net als het kraken van de scheepsmast in de wind. De zeegezichten van Manet lijken niet op die van zijn voorgangers. Hun schilderijen staan in een lange artistieke traditie, terwijl Manet zijn kunst baseerde op zijn eigen observaties. Met de zee was hij al vroeg vertrouwd geraakt: op de leeftijd van zestien voer hij als aspirant-marinier naar Rio de Janeiro. Dat het niks werd met die zeemanscarrière, is een groot geluk voor de schilderkunst.

De revolutionaire schilderijen van Édouard Manet inspireerden talloze kunstenaars, waaronder Claude Monet en de impressionisten. Ook Vincent van Gogh keek met grote interesse naar het werk van Manet. Daarom wilde het Van Gogh Museum graag een topwerk van deze Fransman verwerven. De aankoop van De pier van Boulogne-sur-Mer was niet alleen een belangrijk moment voor het museum, maar ook voor de Collectie Nederland, waarin Manet voordien niet goed was vertegenwoordigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Acquoy-Nairac Fonds), de BankGiro Loterij, het ministerie van OCW, de Mondriaan Stichting, de Rabobank, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het VSBfonds en de Vincent van Gogh Stichting

Manet pier detail
De pier van Boulogne-sur-Mer