De roeping van Mattheus

1621 Hendrick ter Brugghen Centraal Museum

Hendrick ter Brugghen (1588 - 1629)
olieverf op doek
102,3 x 136,9 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1925
kunsthandel J. Goudstikker, Amsterdam, 1925; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 5088

Van ons allemaal sinds 1925

De wijzende man die het beeld binnenstapt is Christus. Hij heeft zojuist Mattheus, de tollenaar achter de tafel, geroepen om hem te volgen. Mattheus kijkt verbaasd en wijst naar zichzelf. Alsof hij antwoordt: 'Wie? Ik?' Volgens het evangelie van Mattheus gaf Christus geen verdere uitleg. Dat was niet nodig: Mattheus stond op, en sloot zich aan bij de discipelen van Christus. De Utrechtse kunstenaar Hendrick ter Brugghen liet zich voor dit schilderij inspireren door Caravaggio's uitbeelding van hetzelfde onderwerp in de kerk van San Luigi dei Francesi in Rome.

Aanvankelijk werd dit schilderij aangeboden aan het Rijksmuseum, maar daar vond men de kunst van Ter Brugghen destijd geschikter voor het museum in de stad waar de kunstenaar had gewoond en gewerkt. Gelukkig wilde het Centraal Museum De roeping van Mattheus graag aankopen, en dat lukte dankzij de hulp van de Vereniging Rembrandt. Inmiddels is de kunst van Ter Brugghen wereldwijd verzameld door toonaangevende kunstmusea, en wordt dit schilderij beschouwd als een hoogtepunt in zijn oeuvre.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt