Granida en Daifilo

1623 Dirck van Baburen Centraal Museum

Dirck van Baburen (1592/93 - 1624)
olieverf op doek
165,7 x 211,5 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
veiling, New York (Sotheby's), 29 januari 2020, nr. 46; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 35282

Van ons allemaal sinds 2020

Afgebeeld op dit schilderij is de Utrechtse edelman Pieter van Hardenbroeck, die verliefd was op de non Agnes van Hanxelaer. Zij verliet in 1623 het klooster voor hem. In hetzelfde jaar bestelde Van Hardenbroeck dit schilderij, ter herinnering aan hun prille liefde: een portrait historié, waarbij hij en zijn lief zijn uitgebeeld als de Perzische prinses Granida en de eenvoudige herder Daifilo. Het onderwerp is afkomstig uit de Granida van P.C. Hooft (1615).

'Wij zijn er trots op dat we met deze aanwinst een schilderij aan onze collectie kunnen toevoegen dat in alle opzichten thuis hoort in Utrecht.'

Bart Rutten, directeur Centraal Museum

Dit schilderij was zowel vanwege de maker als het onderwerp een 'must' voor het Centraal Museum. Het werk, met typisch caravaggistische details zoals de vuile voeten, past uitstekend in de collectie van Utrechtse caravaggisten. Daarnaast voegt dit werk aan de collectie een heel bijzonder Utrechts liefdesverhaal toe.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds voor Klassieke Beeldende Kunst en een bijdrage uit het Rodi de Valk Fonds/Prins Bernhard Cultuurfonds), het Mondriaan Fonds, de Stichting Elise Mathilde Fonds en het K.F. Hein Fonds

Granida Daifilo detail
Een Utrechtse liefdesgeschiedenis