De Seine bij Nanterre

1906-07 Maurice de Vlaminck Van Gogh Museum

Maurice de Vlaminck (1876 - 1958)
1906-07
olieverf op doek
60 x 73 cm
Van Gogh Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie, VS, 2008; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0514S2007

Van ons allemaal sinds 2008

Rond 1906 had Maurice de Vlaminck een voorkeur voor rivierlandschappen. Hij maakte er soms wel één per dag. Altijd lag zijn focus op dezelfde componenten: de lucht en het water. De begroeiing, de kade en de schepen fungeren als omlijsting. Menselijke activiteit werd door de schilder meestal weggefilterd. Het enige alledaagse detail in dit schilderij zijn de rokende schoorstenen, die een belangrijk tegenwicht vormen voor de kleurrijke horizontale vlakken waaruit een groot deel van de compositie is opgebouwd. Dankzij die uitgekiende compositie en de verschillende penseelvoeringen, doet dit sterk geordende landschap niet statisch aan.

Het Van Gogh Museum streeft ernaar om de kunst van Vincent van Gogh te verbinden met die van voorlopers en tijdgenoten, en wil ook Vincents artistieke nalatenschap aan latere generaties tonen. Een schilderij van Maurice de Vlaminck was daarbij onmisbaar: deze schilder vereenzelvigde zich sterk met Van Gogh, die net als hij zonder opleiding of vastomlijnde methode zijn gevoelens wilde vertalen in verf op doek. Dankzij deze aanwinst kan het museum die verwantschap uitstekend voor het voetlicht brengen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds), de BankGiro Loterij, de Mondriaan Stichting en het VSBfonds

Vlaminck detail
De Seine bij Nanterre