De serenade

1629 Judith Leyster Rijksmuseum

Judith Leyster (1609 - 1660)
olieverf op paneel
45,5 x 35 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
erven Jhr P.H. Six van Vromade, Amsterdam, 1908; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-2326

Van ons allemaal sinds 1908

De jongeman op dit schilderij gaat een lied zingen: zijn mond is licht geopend en zijn vingers raken de snaren van de luit. Hoewel de titel van later dateert, zou het heel goed om een serenade kunnen gaan. Hoopvol richt de jongen zijn blik naar boven - zal zijn geliefde voor het raam verschijnen? De serenade behoort tot de vroegst bekende werken uit de korte carrière van Judith Leyster. De levendige schildertoets en het onderwerp van een musicerende jongeling, ontleende Leyster waarschijnlijk aan de kunst van haar stadsgenoot Frans Hals.

Eeuwenlang kregen vrouwen veel minder kansen dan mannen om kunstenaar te worden. Judith Leyster was een van de zeldzame vrouwelijke kunstenaars in de 17de-eeuwse Republiek. Zo’n tweehonderd jaar lang waren Leyster en haar kunst zo goed als vergeten, totdat de kunsthistoricus Cornelis Hofstede de Groot in 1893 een artikel aan haar oeuvre wijdde. De serenade ging tot die tijd door het leven als een schilderij van Frans Hals of zijn zoon Jan. Het werk werd in 1908 met steun van de Vereniging Rembrandt gekocht door het Rijksmuseum van de familie Six, samen met 38 andere schilderijen, waaronder Het melkmeisje.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt