De luitspeler

1622 Dirck van Baburen Centraal Museum

Dirck van Baburen (1592/93 - 1624)
olieverf op doek
71,2 x 58,5 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1955
kunsthandel Marshall Spink, Londen, 1955; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 11481

Van ons allemaal sinds 1955

'Zingende luitspeler' zou waarschijnlijk een betere titel zijn voor dit schilderij. De jongen is immers niet alleen op zijn instrument aan het spelen. We kunnen zelf invullen wat hij zingt. Een meeslepend lied waarschijnlijk, want hij kijkt verlangend in de verte. Zijn kleding doet denken aan een ouderwets theaterkostuum, bedoeld om het oog van de kijker te plezieren. Op zijn baret is een zwierige verentooi aangebracht. Aan zijn oorring bungelt een touwtje met daaraan een gekleurde strik.

De kunst van Dirck van Baburen en die van de andere Utrechtse caravaggisten bleef lange tijd buiten de canon van de Hollandse schilderkunst. Dat veranderde na de herontdekking van Caravaggio en zijn internationale navolgers op twee tentoonstellingen in de jaren 1950. Het werk van de Utrechtse caravaggisten werd toen plots internationaal salonfähig en daardoor uiteindelijk ook heel kostbaar. In 1955 was dat echter nog niet aan de hand: het Centraal Museum kocht deze fraaie Luitspeler samen met Ter Brugghens Vrolijke drinker voor slechts 38.000 gulden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt