Het melkmeisje

ca. 1660 Johannes Vermeer Rijksmuseum

Johannes Vermeer (1632 - 1675)
ca. 1660
olieverf op doek
45,5 x 41 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1908
collectie Six, Amsterdam, 1908; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-2344

Van ons allemaal sinds 1908

De dienstmeid op dit schilderij is bezig met een alledaagse handeling: het schenken van melk uit een aardewerken kan. Door het krappe beeldkader lijkt het alsof zij vlakbij de beschouwer staat. Toch gaat zij ongestoord op in haar werk. Het verstilde karakter van het tafereel wordt versterkt door Vermeers geraffineerde weergave van binnenvallend zonlicht, waarvan de weerkaatsing op bijvoorbeeld het brood met stipjes is gesuggereerd.

Zelfs in de 18de eeuw, toen Vermeer en zijn kunst nog niet beroemd waren, werd Het melkmeisje al bewonderd. Naarmate de reputatie van Vermeer rees aan het einde van de 19de eeuw, steeg de waardering voor het schilderij nog verder. Toen de familie Six in 1907 bereid bleek Het melkmeisje te verkopen aan de Nederlandse staat, moest dan ook de hoofdprijs betaald worden. Het betrof bovendien een package deal met 38 andere schilderijen van uiteenlopende kwaliteit. De voorgenomen aankoop leidde tot felle discussies in de kranten en in de politiek. Was Het melkmeisje dit wel waard? Mede dankzij de Vereniging Rembrandt ging de aankoop door. De Vereniging betaalde niet alleen een substantieel deel van de koopsom, maar overtuigde ook de overheid om bij te springen. Dat was een wapenfeit, want het behoud van kunstschatten werd zelden als een regeringszaak beschouwd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Melkmeisje1