Het melkmeisje

ca. 1660 Johannes Vermeer Rijksmuseum

0 38 1343 1908 1 1 4
Johannes Vermeer (1632 - 1675)
ca. 1660
Olieverf op doek
45,5 x 41 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1908
Collectie Six, Amsterdam, 1908; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-2344

Beschrijving

De dienstmeid op dit schilderij is bezig met een alledaagse handeling: het schenken van melk uit een aardewerken kan. Door het krappe beeldkader lijkt het alsof zij vlakbij de beschouwer staat. Toch gaat zij ongestoord op in haar werk. Het verstilde karakter van het tafereel wordt versterkt door Vermeers geraffineerde weergave van binnenvallend zonlicht, waarvan de weerkaatsing op het brood heel overtuigend met stipjes is gesuggereerd.

Zelfs in de 18de eeuw, toen Vermeer en zijn kunst nog niet beroemd waren, werd Het melkmeisje al bewonderd. Naarmate de reputatie van Vermeer rees aan het einde van de 19de eeuw, steeg ook de waardering voor het schilderij. Toen de familie Six in 1908 van Het melkmeisje (en 38 andere kunstwerken) wilde scheiden, moest dan ook de hoofdprijs betaald worden. De Vereniging Rembrandt betaalde niet alleen een substantieel deel van de koopsom, maar overtuigde ook de overheid om bij te springen. Dat was een wapenfeit, want het behoud van kunstschatten voor de Collectie Nederland werd toen zelden als een regeringszaak beschouwd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Zie je een fout? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!