Dido op de troon met bedienden

18de eeuw Augustinus Terwesten, Mattheus Terwesten Museum de Fundatie

Kunstenaars
Augustinus Terwesten (1649 - 1711)
Mattheus Terwesten (1670 - 1757)
18de eeuw
Olieverf op doek
283 x 218,5 cm
Museum de Fundatie
18de-eeuwse schilderkunst
Buiten de veiling om via Christie's Privates Sales, London, verworven op 17 augustus 2017 van een particuliere eigenaar uit Kent, Engeland; Museum de Fundatie/Hannema de Stuers Fundatie, Zwolle/Heino-Wijhe, inv.nr. 12228 t/m 12233

Van ons allemaal sinds 2017

In veilingcatalogus van de inboedelveiling van Kasteel het Nijenhuis in 1934 staat deze serie beschreven als: ‘Kamerbeschildering door Aug. Terwesten, bestaande uit 6 paneelen met voorstellingen uit de geschiedenis van Aeneas en Dido’. De serie heeft dus gehangen in Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe, de tweede locatie van Museum de Fundatie. Toch komen de werken niet helemaal terug op hun originele plek. Op ‘De voorloopige lijst der Nederlandsche monumenten in 1923’ staat vermeld dat ze ‘overgebracht zijn uit een huis te ’s Gravenhage’. Het was echter vrij gangbaar om dergelijke schilderingen, die het buitenleven naar binnen halen, na een bepaalde periode ergens gehangen te hebben werden overgeplaatst.

Ze worden in de 18de eeuw wel ‘kamers in ’t rond’, ‘geschilderde kamers’ of ‘kamers met beschilderde behangsels’ genoemd. Tegenwoordig denkt men bij ‘behang’ vooral aan rollen papier. Maar de term is van oorsprong gebruikt voor een grote diversiteit aan wandbekleding die tot ver in de 17de eeuw letterlijk los werd opgehangen voor de muren. Met ‘behangsel’ kan zodoende ook een serie wandvullende schilderijen worden bedoeld. In het afgelopen jaar steunde de Vereniging Rembrandt de aankoop van niet minder dan drie van deze reeksen wandschilderingen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij

Kamers in t rond