Serie van vijf behangsels

SR DM Salon 002
© Studio Roodenburch
Kunstenaars
Jacob van Strij (1756 - 1815)
Abraham van Strij I (1753 - 1826)
ca. 1800
olieverf op doek
diverse afmetingen
Dordrechts Museum
18de-eeuwse schilderkunst
veiling, Amsterdam (Sotheby's), 10 mei 2005, nr. 39; Dordrechts Museum, 2005, inv.nr. DM/005/858a t/m e

Van ons allemaal sinds 2005

Deze serie behangsels behoort tot het beste dat de gebroeders Van Strij in dit genre hebben gemaakt. Het ensemble bestaat uit verschillende landschappen in diverse seizoenen. Bijzonder fraai is het harmonieuze havengezicht met schepen die voor anker liggen in stil water. Er is geen zuchtje wind te bekennen en het late zonlicht is prachtig weergegeven. Op de achtergrond zien we de toren van de Groothoofdspoort, een typisch Dordts motief dat ook terugkomt in het werk van Aelbert Cuyp.

Deze vijf behangsels zouden in 2005 bij Sotheby’s in Amsterdam worden geveild. Vanwege de uitzonderlijk hoge kwaliteit wilde het Dordrechts Museum de doeken graag verwerven, zodat ze permanent getoond konden worden in de stad waar ze gemaakt zijn. Omdat de doeken afzonderlijk geveild gingen worden, bestond echter het gevaar dat de serie uiteen zou vallen. Enkele uren vóór de veiling wist het museum tot overeenstemming te komen met de Duitse eigenaar. Alle vijf de behangsels kwamen voorgoed terug naar Dordrecht. In 2023 verwierf het museum ook het zesde, nog ontbrekende doek, waar de eigenaar in 2005 niet van wilde scheiden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting, de gemeente Dordrecht en de Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum