Vijf arcadische landschappen

Rijksmuseum Twenthe
18de-eeuwse schilderkunst
2017; Rijksmuseum Twenthe, Enschede, inv.nr. 5863-1-5

In de 18de eeuw lieten gegoede burgers de meest representatieve kamer in hun huis vaak door kunstenaars voorzien van geschilderde decoraties. Dit konden mythologische taferelen of landschappen zijn die in vakken tegen de wanden werden aangebracht. Boven deuren en op andere plekken in de kamer kwamen kleinere schilderingen. Men waande zich zo ‘binnen buitenshuis’. De meeste van deze decoraties zijn verloren gegaan toen in de 19de eeuw de smaak voor interieurdecoratie sterk veranderde.

De vijf arcadische landschappen van Jurriaan Andriessen (1742-1819) vallen op vanwege hun hoge artistieke kwaliteit. Andriessen wordt binnen de decoratieve schilderkunst beschouwd als een groot meester die, terwijl de behangselschilderkunst zijn neergang beleefde, deze kunstvorm bleef beoefenen en naar een nieuw hoogtepunt bracht.

Het Rijksmuseum Twenthe legt zich de laatste jaren toe op de schilderkunst van de 18de eeuw. Het museum is het uitgelezen museum om de landschappen in de Collectie Nederland een plek te geven. Zo kan deze aankoop samen met de serie landschappen door Jacob van Strij (1756-1815) in de collectie van het museum een beter beeld presenteren van de decoratieve schilderkunst die zich in de 18de eeuw in Nederland ontwikkelde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds Leppink-Postuma), het Stichting Roelvink Fonds, het Stichting Het Fransen Fonds en het G.J. van Heekfonds Jr.

Bekijk het werk in context

Arcadische landschappen

Andriessen 1
1 / 5

Jurriaan Andriessen, Arcadisch landschap met klassieke ruïnes en figuren bij de oever van een rivier, 1780-1790. Olieverf op doek, 198,1 x 121,9 cm. Rijksmuseum Twenthe, Enschede

Andriessen 2
2 / 5

Jurriaan Andriessen, Arcadisch landschap met een tempel, 1780-1790. Olieverf op doek, 198,1 x 157,5 cm. Rijksmuseum Twenthe, Enschede

Andriessen 3
3 / 5

Jurriaan Andriessen, Arcadisch landschap met een sfinx, 1780-1790. Olieverf op doek, 198,1 x 129,5 cm. Rijksmuseum Twenthe, Enschede

Andriessen 4
4 / 5

Jurriaan Andriessen, Arcadisch landschap met een groep kinderen, 1780-1790. Olieverf op doek, 198,1 x 129,5 cm. Rijksmuseum Twenthe, Enschede

Andriessen 5
5 / 5

Jurriaan Andriessen, Arcadisch landschap met een grafmonument, 1780-1790. Olieverf op doek, 198,1 x 129,5 cm. Rijksmuseum Twenthe, Enschede

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.