Vijf arcadische landschappen

ca. 1780-90 Jurriaan Andriessen Rijksmuseum Twenthe

Jurriaan Andriessen (1742 - 1819)
ca. 1780-90
olieverf op doek
198,1 x 129,5 cm (3), 198,1 x 121,9 cm (1), 198,1 x 157,5 cm (1)
Rijksmuseum Twenthe
18de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Londen, 2017; Rijksmuseum Twenthe, Enschede, inv.nrs. 5863-1 t/m 5

Van ons allemaal sinds 2017

Mediterraanse landschappen, klassieke architectuur, sierlijke gewaden: deze vijf 18de-eeuwse behangselschilderijen, oorspronkelijk samen in één kamer te zien, vormen een arcadisch landschap waar zorgen niet lijken te bestaan. Het atelier van Jurriaan Andriessen was toonaangevend in het beschilderen van zulke ‘kamers in ’t rond’: weelderige ontvangstruimtes waarin bewoner en bezoeker zich binnen al buiten waande. De landschapstaferelen met monumentale, klassieke gebouwen maakten duidelijk dat de eigenaar interesse in de klassieke oudheid had – of in ieder geval als zodanig bekend wilde staan.

‘Kamers in ’t rond’ sierden in de 18de eeuw duizenden Nederlandse huizen. In de 19de eeuw boetten ze in aan populariteit en lieten huiseigenaren de interieurs vervangen of slopen. Andriessens schilderingen hebben het gelukkig gered: nadat ze uit een onbekend Amsterdams grachtenpand werden gehaald hingen ze bijna anderhalve eeuw in een Engels landhuis. In het Rijksmuseum Twenthe hebben ze een mooi nieuw thuis gevonden: dit museum biedt speciale aandacht aan de smaak van de 18de eeuw, met onder meer behangsels van Abraham van Strij en een imposante zilververzameling.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds Leppink-Postuma), het Stichting Roelvink Fonds, het Stichting Het Fransen Fonds en het G.J. van Heekfonds Jr.

Kamers in t rond
'Kamers in 't rond'