Diorama II

Kunstmuseum Den Haag
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Collectie G.T.M. Nieuwenhuijs-van der Horst, Utrecht, 2014; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 0330675

Beschrijving

De twee reliëfs van Constant Anton Nieuwenhuys (1920-2005), Diorama II en Diorama III (beide uit 1962), behoren bij New Babylon, een architectonisch en urbanistisch project van utopische dimensies dat de kunstenaar van 1956 tot in de jaren zeventig bezighield. Dit project ontstond in samenhang met Constants kennismaking met de hoofdrolspelers van de Parijse Situationisten, een internationale kunstzinnig-politieke beweging die ernaar streefde om een toestand van voortdurende maatschappelijke revolutie te bewerkstelligen. In zijn schilderijen, tekeningen, beelden, maquettes en reliëfs uit die jaren schetste Constant een wereld waarin de eigentijdse mens als een dolende nomade in de eindeloos uitgestrekte stedelijke structuren moest kunnen opgaan.

In het project van Constant is een echo van de idealen van De Stijl en de historische avant-garde te herkennen, een van de redenen waarom het museum, dat Mondriaan en De Stijl zo prominent in de verzameling toont, al jaren geleden voor het werk van Constant heeft gekozen als een brandpunt in de verzameling. Het museum bezit al een groep werken voor New Babylon. De twee diorama’s zijn unieke elementen in het project en bijzonder omdat ze de toeschouwer stimuleren de sfeer van de nieuwe stad te ervaren bij dag en bij nacht. De Vereniging Rembrandt verleende graag de gevraagde steun van deze internationaal gewaardeerde kunstenaar vanwege het kunsthistorische belang voor de ontwikkeling van het reliëf in de 20ste eeuw.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds

Constant