Drie heren en een gids bekijken het Forum Romanum vanaf de Triomfboog van Septimus Severus

ca. 1640 maker onbekend (Noord-Nederland) Teylers Museum

maker onbekend (Noord-Nederland)
ca. 1640
rood krijt, zwart krijt, pen in bruin
18,4 x 24,9 cm
Teylers Museum
Prenten en Tekeningen
veiling collectie I.Q. van Regteren Altena, Amsterdam (Christie's), 13 mei 2015, nr. 266; Teylers Museum, Haarlem, 2015, inv.nr. KT 2015 041

Van ons allemaal sinds 2015

Drie 17de-eeuwse heren met bepluimde hoeden en degens bezoeken het Forum Romanum. Een van hen wijst naar de Boog van Titus. Het jongetje met de sleutelbos heeft hen kennelijk toegang gegeven tot het terrein, waar indertijd koeien graasden. De maker van dit vlot getekende blad is onbekend. Gerard ter Borch is in het verleden genoemd als maker, maar Ter Borch is nooit in Italië geweest. Het blad doet enigszins denken aan het werk van Pieter van Laer, alleen niet genoeg om het aan hem te kunnen toeschrijven. Op de achterkant zijn een draperiestudie van een zittende vrouw en studies van konijnen te zien.

In 2014 en 2015 heeft de Vereniging Rembrandt op de vier achtereenvolgende veilingen van de collectie Van Regteren Altena 31 kavels voor het Nederlands openbaar kunstbezit verworven. De actie deed enigszins denken aan het eerste optreden van de Vereniging in oprichting in 1883, toen meer dan 500 tekeningen uit de collectie Jacob de Vos voor het Nederlands openbaar kunstbezit werden aangekocht. Een van de aanwinsten van 2015 is deze levendige tekening van drie heren die het Forum Romanum bezoeken. Dit blad past uitstekend in de collectie van Teylers Museum, waar veel van de beste tekeningen van Hollandse meesters in Italië zijn te vinden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit [thans Nationaal Fonds Kunstbezit]