Oude lezende vrouw, waarschijnlijk de profetes Hanna

1631 Rembrandt

0 38 1461 1928 1 1 4
Rembrandt (1606/1607 - 1669)
Olieverf op paneel
60 x 48 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1928
Erven Marie Paul Voûte, Amsterdam, 1928; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-3066

Afgebeeld is een oude vrouw, lezend in het boek dat opengeslagen op haar schoot ligt. De smalle strook licht die op het boek valt, doet de gouden decoratie van haar kap schitteren en legt een wit schijnsel over de roodkleurige mantel. Vermoed wordt dat Rembrandt (1606-1669) hier de profetes Hanna heeft verbeeld, een bejaarde weduwe die dag en nacht God diende door te bidden en te vasten. Waarschijnlijk heeft Rembrandts moeder voor dit schilderij model gezeten. We komen dezelfde vrouw vaker tegen in zijn werk, bijvoorbeeld in de Brillenverkoper.

Toen de groothertog van Oldenburg na de Eerste Wereldoorlog werd gedwongen af te treden, kreeg hij een deel van zijn zo goed als openbare kunstverzameling mee. Uit die 125 schilderijen werden er in 1922 veertig verkocht aan twee bestuursleden van de Vereniging Rembrandt, Ernst Heldring (1871-1954) en Marie Paul Voûte (1856-1928). Zij kochten deze werken op persoonlijke titel, maar met het Rijksmuseum in gedachten. In overleg met de toenmalige directeur van het museum, Frederik Schmidt Degener (1881-1941), werden enkele stukken uitgekozen die daar te zijner tijd terecht zouden moeten komen. Een van deze werken was Rembrandts Oude lezende vrouw, dat in 1928 door het Rijksmuseum werd overgenomen van de erven Voûte.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Eend Sijctghen
Word lid of laat na

Verzamel mee voor de eeuwigheid