Een realist

1865 Thomas Couture Van Gogh Museum

Thomas Couture (1815 - 1879)
olieverf op doek
46 x 38,1 cm
Van Gogh Museum
19de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Bob P. Haboldt & Co, New York, 1987; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0387M1987

Van ons allemaal sinds 1987

De academische schilder Thomas Couture moest niet veel hebben van de nieuwerwetse kunst van de realisten. In deze ateliervoorstelling steekt hij de draak met hen. Een realist gebruikt de kop van een klassiek beeld als kruk, terwijl hij tekent naar iets dat hij wél de moeite waard vindt: een varkenskop. Om te benadrukken dat hij die slaafs kopieert, gaf Couture de realist een varkensneus. Aan de wand hangen nog meer spullen die Couture beschouwde als volstrekt ongeschikte studie-objecten, zoals groene kool en een oude schoen. De realist gruwt waarschijnlijk ook van zijn 'kunst'. Zonder die fles drank zou hij het niet kunnen volbrengen.

Vanaf 1986 ontwikkelde het Van Gogh Museum een ambitieuzer aanwinstenbeleid, dat onder andere resulteerde in de aankoop van enkele beeldbepalende Franse kunstwerken. Vincent van Gogh had immers een wezenlijk deel van zijn carrière doorgebracht in Frankrijk, en was door een aantal Franse kunstenaars sterk beïnvloed. Een van de eerste aankopen betrof deze aantrekkelijke voorstudie van Couture, die vooral bekend is van zijn historiestukken in de academische traditie. Met zulke kunst hadden de realisten niets op, en die antipathie was duidelijk wederzijds.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vincent van Gogh Stichting