Een zittende aap aan een ketting

1592-1602 Hendrick Goltzius

Goltzius Zittende Aap
Hendrick Goltzius (1558 - 1617)
Zwart, geelbruin en rood krijt
40,6 x 30 cm
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
Veiling collectie Jacob de Vos, Amsterdam, 22-24 mei 1883, nr. 487; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. 1888-A1510

Aanleiding tot de oprichting van de Vereniging Rembrandt vormde de veiling in 1883 van de verzameling tekeningen van Jacob de Vos. In totaal werden uit diens nalatenschap bijna 500 tekeningen voor het Rijksprentenkabinet gekocht, waaronder vele die ook vandaag nog tot de top van die verzameling behoren, zoals bladen van Rembrandt, Saenredam en Goltzius. Goltzius kon alles en had als tekenaar en graveur in zijn tijd nauwelijks een gelijke. Hij was meester in vele technieken en in zijn prenten bootste hij ook wel eens de stijl van een ander na om te laten zien dat hij ook diens manier beheerste. Door die veelzijdigheid is het soms moeilijk zijn werk goed toe te schrijven. Deze prachtige tekening– 255 gulden op de veiling De Vos – stond lang op naam van Roelant Saverij. Maar 25 jaar geleden werden de deskundigen het eens dat het van Goltzius moet zijn.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!