Jonge witte geit

olieverf op doek
49,5 x 59,5 cm
Museum Arnhem
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1972
erven Van Beuningen-Eschauzier, Kerk Avezaath, 1972; Museum Arnhem, inv.nr. GM 13157

Van ons allemaal sinds 1972

Voor zijn kunst keek Jan Mankes altijd naar wat dichtbij was: naar zijn eigen gezicht of naar het landschap rond zijn huis of de dieren die er liepen. Zoals deze geit, die leefde op het erf van Mankes' ouderlijk huis. Het dier is gestileerd weergegeven, maar toch levensecht, met een fraaie kop die een lief karakter doet vermoeden. In de ivoorkleurige vacht bracht Mankes een beetje groenblauw aan, waardoor het lijkt alsof de omgeving erin weerspiegelt.

Mankes' oeuvre omvat zo'n 185 schilderijen, die aanvankelijk zelden op de kunstmarkt verschenen. Jonge witte geit ging via Mankes’ vrouw naar een goede vriendin, Annie van Beuningen-Eschauzier. Haar Mankes-collectie (14 schilderijen, 3 tekeningen en 11 prenten) werd door haar erven in de jaren 1960 in bruikleen gegeven aan Museum Arnhem. Dankzij de Vereniging Rembrandt kon het museum in 1972 een deel van de collectie aankopen. Het andere deel werd door de erven geschonken. Zo werd Museum Arnhem de plek waar Mankes’ kunst eindelijk door iedereen kon worden bewonderd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt