Famille noire-beeld

ca. 1720 Maker onbekend (China, Kangxi-periode)

Chinees Famille Noir Beeld Foto Leo Hol Amsterdam
Maker onbekend (China, Kangxi-periode)
ca. 1720
Porselein met verschillende kleuren email
H 41,9 cm
Het Scheepvaartmuseum
Keramiek
2018

Dit beeld van een Afrikaanse figuur, staand op een lotusbloem met een hoorn in de hand, is gemaakt door een Chinese modelleur in opdracht van een welgestelde Europeaan. Het is een weerslag van hoe men zich een inwoner uit een ver land voorstelde, gemaakt in een ander ver land. Het beeld is gemaakt in de toen recent ontwikkelde techniek van het famille noire en is in artistiek en technisch opzicht van hoog niveau. Voorwerpen in deze gecompliceerde techniek, waarbij porselein wordt versierd met verschillende kleuren email, zijn zeldzaam.

Geen van de Nederlandse musea die keramiek verzamelen, heeft een dergelijk groot Chinees porseleinen beeld in deze techniek uit de vroege 18de eeuw. Dat maakt deze aankoop een waardevolle aanvulling op de Aziatische exportkeramiek in Nederlands museaal bezit. Het beeld is gemaakt op bestelling van een onbekende Europese opdrachtgever en is direct verbonden met onze maritieme geschiedenis en onze handelscontacten in andere werelddelen. Bovendien is het illustratief voor de belangrijke rol die Nederland in de beeldvorming speelde door de productie van geïllustreerde boeken over verre landen, want de Chinese modelleur heeft zich vrijwel zeker gebaseerd op een Nederlandse prent. Het geeft ons een inkijk in de verwondering en bewondering waarop drie eeuwen geleden in Europa naar de wereld daarbuiten werd gekeken.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Caius Fonds), het Mondriaan Fonds, het Compagnie Fonds en de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.