Famille noire-beeld van een staande man

ca. 1720 Maker onbekend (China, Kangxi-periode) Het Scheepvaartmuseum

Maker onbekend (China, Kangxi-periode)
ca. 1720
porselein met verschillende kleuren email
H 41,9 cm
Het Scheepvaartmuseum
Keramiek
kunsthandel Vanderven Oriental Art, 's-Hertogenbosch, 2018; Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam, inv.nr. 2018.0652

Van ons allemaal sinds 2018

Dit Chinese beeldje van een staande man met karikaturale Afrikaanse trekken, uitgevoerd in de complexe famille noire-techniek, is gemaakt in opdracht van een welgestelde Europeaan. Het uiterlijk van de figuur is een mix van westerse en Chinese beeldtradities voor de weergave van de ‘ander’. De geprononceerde rode lippen, de bolle ogen en de schaarse kleding werden zowel in de westerse als Chinese beeldcultuur gebruikt om mensen van Afrikaanse herkomst weer te geven. De uitgerekte oorlellen, de haardracht en de lotus, sluiten aan bij de traditionele verbeelding van de boeddha binnen de Chinese cultuur. Het verenrokje doet denken aan de manier waarop, volgens de westerse beeldtraditie, de inwoners van de Amerika’s gekleed gingen.

Geen van de Nederlandse musea die keramiek verzamelen, heeft een dergelijk groot Chinees porseleinen beeld in deze techniek uit de vroege 18de eeuw. Dat maakt deze aankoop een waardevolle aanvulling op de Aziatische exportkeramiek in Nederlands museaal bezit. Het beeld is gemaakt op bestelling van een onbekende Europese opdrachtgever en is direct verbonden met onze maritieme geschiedenis en onze handelscontacten in andere werelddelen. Bovendien is het illustratief voor de belangrijke rol die Nederland in de beeldvorming speelde door de productie van geïllustreerde boeken over verre landen, want de Chinese modelleur heeft zich vrijwel zeker gebaseerd op een Nederlandse prent. Het geeft ons een inkijk in de wijze waarop drie eeuwen geleden in Europa naar de wereld daarbuiten werd gekeken. Daardoor geeft het beeld stof tot nadenken over interculturele uitwisseling en over de gedeelde geschiedenis van zwart en wit in Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Caius Fonds), het Mondriaan Fonds, het Compagnie Fonds en de Vereeniging Nederlandsch Historisch Scheepvaart Museum

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Famille Noir
Verwondering over de wereld van ver

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2018, pp. 50-53