Twee dummy's van het fotoboek 'Kalypso & Nausikaä'

Universitaire Bibliotheken Leiden
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaar, Bergen (Noord-Holland), 2014; Universitaire Bibliotheken Leiden, inv.nr. PK-F-2014-0035

Beschrijving

De twee dummy’s van het fotoboek Kalypso & Nausikaä van Ata Kandó (1913-2017) verschillen behoorlijk van elkaar, maar bevatten beide foto's naar Homerus' Odyssee. De eerste, die geheel door Kandó zelf is ontworpen, is groter van formaat, gevarieerder waar het gaat om de afmetingen van de opgenomen foto’s en vertoont vaak een verfijnde beeldrijm in de combinaties van tegenover elkaar geplaatste foto’s. In de tweede dummy, die Kandó samen met Jurriaan Schrofer maakte, is het formaat van het boek en het aantal foto’s gereduceerd en is eenduidiger gekozen voor paginagrote afbeeldingen. Doordat het gepubliceerde boek is gemaakt naar de laatste dummy, geeft de eerste versie een uniek extra inzicht in de artistieke opvattingen van de fotografe.

Voorstudies en dummy’s van fotoboeken zijn van belang om de ontwikkeling van het Nederlandse fotoboek te kunnen zien. De opmerkingen en aanwijzingen die de kunstenaar er vaak op heeft aangebracht, geven inzicht in de persoonlijke opvattingen en werkwijze. Dit bepaalt in het algemeen de kunsthistorische waarde van de dummy’s. De Vereniging Rembrandt hielp de Universitaire Bibliotheken Leiden in 2004 bij de aankoop van de dummy van Ata Kandó’s eerste boek Droom in het woud. Nu steunt de Vereniging hen bij de aankoop van de dummy’s voor haar tweede boek Kalypso & Nausikaä. Samen met de dummy’s van haar voormalig echtgenoot Ed van der Elsken voor zijn boek Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés is het nu mogelijk om op een unieke wijze de verschillende verbanden tussen deze werken te belichten en is tevens te zien welke ontwikkeling Kandó in haar werk heeft doorgemaakt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Fotografie en Video)

Kando Min
De theatrale fantasieën van Ata Kandó