Fotoserie 'Joods leven in Amsterdam'

1957-59 Leonard Freed Joods Museum

Leonard Freed (1929 - 2006)
1957-59
zilvergelatinedrukken
diverse afmetingen
Joods Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
1950-nu
collectie mevrouw Brigitte Freed, Garrison (New York), 2012; Joods Historisch Museum, Amsterdam, 2012, inv. nrs. JHM 12239-12249

Van ons allemaal sinds 2012

De collectie foto’s van de Russisch-Amerikaanse fotograaf Leonard Freed (1929-2006) heeft een direct inhoudelijk belang voor iedere studie naar de naoorlogse Joodse cultuur in en om Amsterdam. Behalve de documentaire waarde bezit deze fotoserie van Leonard Freed ook een uitzonderlijke fotografische kwaliteit. Geen andere fotograaf dan Freed heeft het Joodse leven in Nederland zo intiem, direct en spontaan weten vast te leggen. Zijn dynamische, bijna filmische stijl van fotograferen toont een opvallend contrast met de heldere, maar vaak statische beelden van de Nederlandse fotografen in deze periode.

Behalve een betekenisvolle toevoeging aan de collectie van het Joods Museum, zijn deze foto’s ook een betekenisvolle aanwinst voor de Collectie Nederland. Waar het Joods Museum met de nieuwe aanwinst nog beter in staat is de bezoeker een beeld te geven van de naoorlogse Joodse cultuur, bevindt zich in de Collectie Nederland nu een tweede serie over minderheidsgroeperingen in ons land van deze grote Magnum-fotograaf.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij en enkele particulieren

Freed
Joods Amsterdam door de lens van Leonard Freed