Vincent van Gogh (1853 - 1890)
potlood
23,8 x 33,8 cm
Van Gogh Museum
Prenten en Tekeningen
1880-1950
1980
particuliere collectie, Den Haag (via kunsthandel Monet, Amsterdam), 1980; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. d0776M1980

Van ons allemaal sinds 1980

In de jaren 1880 werd het voorname, rustige karakter van Den Haag veranderd door industrialisatie. Deze modernisering beïnvloedde het leven van veel inwoners, waaronder dat van Vincent van Gogh, die van 1881 tot 1883 in Den Haag woonde. In die periode tekende hij in opdracht van zijn oom Cor een reeks stadsgezichten. Niet van de schilderachtige stranden of de brede lanen, maar juist van de buitenwijken en de rokende fabrieken. In deze tekening schetst Van Gogh een beeld van de moderne stadsdelen waarin de lagere sociale klasse zich bewoog - een plaats waar industriële constructies naast molens verrijzen en waar arbeiders voor de fabriek pauzeren.

Gewoonlijk wordt aan Van Goghs Nederlandse periode minder aandacht besteed dan aan de werken die hij in Frankrijk maakte. Toch zijn die vroege werken van groot belang voor wie zijn artistieke ontwikkeling wil begrijpen. De Gasfabriek laat zien dat Van Gogh zich niet concentreerde op schilderachtige duinen en weilanden, zoals zijn collega’s van de Haagse School. Hij wilde niet maken wat in de smaak viel bij ‘liefhebbers en handelaars’ maar de stad weergeven zoals hij die ervoer. Voor het Van Gogh Museum was deze tekening dan ook een belangrijke aanwinst, waarmee het nog beter kon vertellen over de kunstenaar en de tijd waarin hij leefde.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vincent van Gogh Stichting

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!