Satire op de uittocht van de geestelijkheid uit ’s-Hertogenbosch in 1629

1629 Cornelis Saftleven Het Noordbrabants Museum

Cornelis Saftleven (1607 - 1681)
olieverf op paneel
40,3 x 55,6 cm
Het Noordbrabants Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Salomon Lillian, Amsterdam, 2020; Het Noordbrabants Museum, Den Bosch, inv.nr. 17906

Van ons allemaal sinds 2020

Het beleg van 's-Hertogenbosch in 1629 was een belangrijke militaire triomf voor de Republiek. Met de verovering van deze strategisch gelegen stad bracht prins Frederik Hendrik de Spanjaarden een zware klap toe. In deze dierensatire verbeeldt Cornelis Saftleven een ingrijpend gevolg van de republikeinse - en dus protestantse - overwinning: de verbanning van de Bossche Rooms-katholieke geestelijkheid, die hier als (fabel)dieren de stad uittrekken. Saftleven heeft de stoet 'Roomse dieren' heel inventief vormgegeven; zo zijn de oren van de olifant als een mijter gevouwen. Links zit een duivels orkestje dat de processie muzikaal begeleidt.

'De aankoop van dit schilderij, dat zo verweven is met de Brabantse geschiedenis, verstevigt het fundament van Het Noordbrabants Museum.'

Charles de Mooij, directeur Het Noordbrabants Museum

Er zijn meerdere schilderijen bekend waarop het beleg van 's-Hertogenbosch is afgebeeld, maar deze dierensatire op de uittocht van de Rooms-katholieke geestelijkheid is vermoedelijk uniek. Om die reden wilde Het Noordbrabants Museum het schilderij graag verwerven, zodat het een prominente rol kan spelen in de vaste collectiepresentatie. Daarin vertelt het schilderij over het beleg van 's-Hertogenbosch en over de geschiedenis van godsdiensttwisten in Brabant, waarvan deze fantasierijke satire zo'n aansprekende verbeelding is.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jheronimus Fonds en haar Mevrouw dr. E. Frederiks Fonds)

Saftleven Satire op de uittocht van de katholieke geestelijkheid uit s Hertogenbosch in 1629
Dierensatire

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2020, pp. 14-17