Twee Italiaanse stadsgezichten

© Ruben de Heer
Van Wittel Napels na restauratie Ruben de Heer
© Ruben de Heer
Caspar van Wittel (ca. 1653 - 1736)
olieverf op doek
55 x 108 cm
Museum Flehite
18de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Groot-Brittannië; Museum Flehite, Amersfoort

Van ons allemaal sinds 2022

De Amersfoorter Caspar van Wittel was rond 1700 in Italië zeer succesvol met zijn vernieuwende stadsgezichten. Deze waarheidsgetrouwe vedute zijn vaak vol leven. In het gezicht op Rome kijken we uit over de Tiber, richting de Engelenburcht. Vanaf een stukje rots op de voorgrond springt een zwemmer het water in. Verderop vaart een vissersboot. De bedrijvigheid op het Napolitaanse stadsgezicht met de Darsena heeft een iets minder idyllisch karakter: er wordt gewerkt aan boten en schepen. Rechts op de kade liggen twee kanonnen. Toch is er ook gelegenheid voor rust: uiterst links, op de achtersteven van een imposant schip, leest een man een boek.

Caspar van Wittel was eeuwenlang vooral beroemd in het buitenland. Met name in Italië, waar de schilder carrière maakte, en in Groot-Brittannië, omdat zijn kunst daar bijzonder geliefd was. De Nederlandse musea bezaten slechts enkele tekeningen. Dat veranderde in 2017, toen Museum Flehite een gouache verwierf. Die aanwinst leidde tot een grotere wens: de aankoop van zo'n kostbare Italiaanse veduta, waarop Van Wittels roem gebaseerd is. Dankzij een genereuze gift van de Vereniging Rembrandt mag Museum Flehite zich nu eigenaar noemen van maar liefst twee vedute, waardoor de meester nu blijvend zal schitteren in zijn geboorteplaats.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stichting Het 'Meyjes-Fonds', haar Themafonds 18de-eeuwse schilderkunst en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, de Turing Foundation, de Oudheidkundige Vereniging Flehite/Fonds Bos, de Vrienden van Van Wittel en het Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse

Van Wittel Bulletin
Aandenken uit Italië