Het betoverde kasteel

ca. 1880 Matthijs Maris Museum Jan Cunen

Matthijs Maris (1839 - 1917)
ca. 1880
olieverf op doek
21 x 33 cm
Museum Jan Cunen
19de-eeuwse schilderkunst, Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
1963
kunsthandel P.A. Scheen, Den Haag, 1963; Museum Jan Cunen, Oss, inv.nr. jc 0284

Van ons allemaal sinds 1963

Oorspronkelijk heette dit schilderij Het kasteel. Een kunsthandelaar maakte er Het betoverde kasteel van, tot groot ongenoegen van Matthijs Maris. Toch is de toevoeging niet vreemd, omdat het landschap zo raadselachtig aandoet. Het is meer 'gevoeld' dan geschilderd, zoals de kunstenaar Jan Veth opmerkte over een verwant werk van Maris. Omringd door wilde begroeiing doet het kasteel denken aan dat van Doornroosje, waarin iedereen - zelfs de kip aan het spit - in een diepe slaap is verzonken.

De kunst van Matthijs Maris werd rond de eeuwwisseling internationaal verzameld en dat had invloed op de prijs van zijn werk. In 1898 kostte een schilderij van Maris ruim 30.000 gulden, terwijl Rembrandts Landschap met stenen brug in 1900 voor 28.000 gulden werd gekocht. In 1963 waren de prijsverhoudingen totaal veranderd. Rembrandts brachten nu miljoenen op, maar Het betoverde kasteel werd voor een relatief bescheiden bedrag aangekocht door Museum Jan Cunen, dat daarmee een fraaie en karakteristieke Maris verwierf voor zijn deelcollectie 19de-eeuwse schilderkunst.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt