maker onbekend (Nieuw-Zeeland)
vroeg 18de eeuw
Been (kaak van een potvis)
H 121 cm
Wereldmuseum Leiden
Toegepaste kunst en Design
Particuliere verzameling, verkocht via Michael Graham-Stewart, Auckland, 2010; Wereldmuseum Leiden, inv. nr. RV-6107-1

Beschrijving

Deze uiterst zeldzame, mooi uitgesneden 18de-eeuwse staf is gemaakt van een potvisonderkaak. De decoratie, die nog niet ontrolde varenbladeren voorstelt, komt ook voor als neustatoeage bij de elite van dit Nieuw-Zeelandse volk. De staf is meer dan zomaar een wapen: het is een hoeroa, een prestigieus erfstuk waarmee leiders hun macht en gezag lieten gelden. Slechts een handvol exemplaren is bekend in musea en privécollecties. Deze hoeroa behoorde toe aan een belangrijk Maori-hoofd, Tâmati Wâka Nene. De Europeanen vertrouwden hem: hij was het die de Maori-hoofden ervan overtuigde het Verdrag van Waitangi te ondertekenen.

Stukken als deze, met een zowel direct aansprekende esthetische kwaliteit, alsook grote intrinsieke kracht en historische waarde, zijn zeer zeldzaam. Voor zover bekend zijn vergelijkbare exemplaren alleen in de collecties van het Musée du quai Branly in Parijs en twee musea in Nieuw-Zeeland. Deze aankoop is een belangrijke toevoeging aan de bestaande Maori-collectie van het Wereldmuseum Leiden, die de waarde van de verzameling niet alleen op landelijk, maar ook op internationaal niveau verhoogt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij