Huisje met houten omheining tussen bomen

ca. 1648 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
ca. 1648
Pen en penseel in bruin, witte dekverf, toevoegingen met penseel in lichtpaars
17,1 x 25,5 cm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
1981
Collectie C.C. Cunningham Jr, Boston, 1981 (via kunsthandel R.M. Light, Santa Barbara); Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-1981-1

Beschrijving

Rembrandt (1606-1669) heeft dit landschapsgezicht waarschijnlijk ter plekke getekend ten oosten van Amsterdam. Daar hadden enkele dijkdoorbraken binnenmeertjes veroorzaakt. De wagen, details op de voorgrond en het hek geheel rechts zijn geschetst met brede lijnen van een rietpen, terwijl de boomtakken en de bladeren die meewaaien met de wind zijn weergegeven met kleine lussen en arceringen van een veel fijnere pen. Rembrandt heeft bij de weergave van het houten, vervallen hek handig gebruik gemaakt van het witte papier om te suggereren dat het fel wordt belicht.

Het Rijksprentenkabinet had voor de aanschaf van dit blad slechts één landschapstekening van Rembrandt van vergelijkbare kwaliteit: een tekening met een uitzicht op de Amstel, die in 1883 met steun van de Vereniging Rembrandt werd verworven. Maar de belangrijkste reden om dit blad aan te schaffen is dat het in regelrecht verband kan worden gebracht met een van Rembrandts prenten. Van dat soort tekeningen zijn er slechts een paar bewaard gebleven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Fonds en de Rijksmuseum-Stichting