Landschap in Drenthe

1883 Vincent van Gogh Van Gogh Museum

Vincent van Gogh (1853 - 1890)
potlood, pen en penseel in inkt, waterverf
31,4 x 42,1 cm
Van Gogh Museum
Prenten en Tekeningen
1880-1950
veiling, Londen (Christie's), 2 december 1986, nr. 127; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. d0810M1986

Van ons allemaal sinds 1986

Het was zijn hang naar de natuur die Van Gogh in 1883 uit Den Haag deed vertrekken. Naar zijn ouders in Noord-Brabant was vanwege een ruzie geen optie. Daarom koos hij voor Drenthe, waar de hei nog onbedorven was, 'net als vroeger de Brabantsche' schreef hij aan zijn vriend Anthon van Rappard. Binnen de groep werken die Vincent in Drenthe maakte, speelt het landschap een grote rol. Meestal is het uitgestrekt en verlaten, zoals op deze tekening, waarvan het grootste deel wordt gevuld door het kale veld en de lege hemel. De hoeve en de kleine figuurtjes steken er nietig bij af.

Van Goghs tijd in Drenthe was van groot belang voor zijn artistieke ontwikkeling. De kunstenaar raakte er weer geboeid door het landschap als genre, dat hij in Den Haag enigszins uit het oog was verloren. Het Van Gogh Museum bezat uit deze periode al een aquarel van een turfhoop bij een vaart, maar nog geen werk dat Vincents ervaring van het Drentse landschap zo sterk weerspiegelt als deze fraaie tekening. Mede dankzij de Vereniging Rembrandt kon dit blad in 1986 worden aangekocht door het museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Vincent van Gogh Stichting