Interieur van de Oude Kerk met zicht op het orgel en orgelbalkon

ca. 1650-51 Gerard Houckgeest Museum Prinsenhof Delft

Gerard Houckgeest (1600 - 1661)
ca. 1650-51
olieverf op paneel
47,9 x 37,8 cm
Museum Prinsenhof Delft
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Nederland; Museum Prinsenhof Delft, inv.nr. PDS 414

Van ons allemaal sinds 2021

Dit schilderij van de Delftse Oude Kerk doet enigszins aan een snapshot denken. Vanuit een schijnbaar willekeurig hoekje in de zuidelijke koorgang kijken we naar het noorden, naar de indrukwekkende orgelkast op de tribune. Het licht dat langs de balusters valt, vormt een schaduwraster op de muur, uiterst links. Met zulke fraaie details versterkt Gerard Houckgeest de illusie dat je echt kunt rondlopen in deze geschilderde versie van de kerk. Dan zouden we de gekleurde glasramen van dichtbij kunnen bewonderen, en een aalmoes geven aan de bedelaar.

Het 17de-eeuwse Delft was een belangrijk centrum voor de productie van schilderijen waarop gefantaseerde of bestaande architectuur de hoofdrol speelt. Beroemd zijn vooral de interieurstukken van Pieter de Hooch en Johannes Vermeer, die voortbouwden op innovaties die Gerard Houckgeest en Emanuel de Witte in hun kerkinterieurs hadden geïntroduceerd. Omdat Museum Prinsenhof Delft geen representatief werk van Houckgeest kon tonen, stond dit fraaie schilderij van de nabijgelegen Oude Kerk hoog op het wensenlijstje. Dankzij een ruimhartige bijdrage van de Vereniging Rembrandt kon deze droomaankoop verwezenlijkt worden. Zo kreeg Delft eindelijk de Houckgeest die zij verdient.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Fonds 1931, haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst, haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds] en een bijdrage uit het Rodi de Valk Fonds/Prins Bernhard Cultuurfonds), de Stichting van Oosten – Oosterholt, de Vriendenvereniging van Museum Prinsenhof Delft en een particuliere schenker

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Houckgeest Interieur van de oude kerk met zicht op het orgel en orgelbalkon
Delfts geduld beloond

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2021, 38-40